14 December 2008

Kalau kamu sakit kepala

cuba try minum segelas 100plus campur dengan segelas air minuman biasa, kuantiti 1:1.
Sakit kepala biasanya kerana kandungan electrolytes dalam badan kita tak seimbang.
InshaAllah akan lega lah.

100 plus tu adalah sebagai contoh kepada minuman isotonik. Boleh je air apa-apa asalakan isotonik. Minuman isotonik ni kesannya adalah segera. Sebab bila kita minum, die masuk ke dalam perut tanpa apa-apa proses pencernaan dan terus ke usus kecil untuk diserap ke dalam darah dalam masa 5 minit. Hu, cepat kan? Dan kadar penyerapannya adalah 95%. Cepat dan berkesan.

Untuk diarrhoea, ia tidak sepatutnya diubati dengan ubatan komersial, gunakan 100 plus. Sama ada diminum terus atau dicampur air biasa dalam kuantiti 1:1 dengan frequent dose diberi kepada pesakit.

Untuk muscle cramp, ia disebabkan kekurangan garam atau air. Urut perlahan dengan cream panas, dan bagi minum 100 plus.

100 plus juga bagus untuk demam biasa, dan untuk demam denggi pun doktor akan cadangkan minum 100 plus banyak-banyak.

Jika di luar negara, isotonic drink ini termasuk dalam bekas first-aid mereka. Saya biasa minum 100 plus apabila saya berkerja kuat dengan maksud banyak menggerakkan badan dan berjalan. Saya hanya minum bila rasa sangat penat dan perlukan tenaga segera untuk kekal aktif meneruskan kerja-kerja seterusnya.

Biasanya sebotol kecil sudah lebih dari cukup bagi saya, but there's a time during I-QUEST 08 where I asked a friend to find me a bottle of 100 plus, but end up he gave me one large bottle and I manage to finish it within half an hour. Biasanya setengah jam itu untuk sebotol kecil. Mungkin sebab orang dah bagi botol besar, minum jelah tanpa sedar sebab sedang ralit dengan kerja-kerja.

Pesanan khas:

Jangan amalkan asyik amik panadol setiap kali rasa sakit. Panadol adalah pain killer, makin banyak kita ambil panadol, makin menurun kite punya daya tahan kepada kesakitan.

Sebagai contoh, wanita. Kalau yang muda-muda, dah biasa amalkan ambil panadol, later in life bila nak melahirkan bayi, bius biasa cenderung untuk tidak memberi sebarang kesan sebab badan dah penuh dengan panadol. Bila badan sudah terbiasa dengan pain killer, jadi kamu akan memerlukan bius yang lebih berbanding mereka-mereka yang jarang atau tidak mengambil panadol.

Panadol adalah toxic kepada badan, sekurang-kurang ia akan reside dalam badan selama 5 tahun. Ada je kes-kes di usia 30-an dah mula kena dialisis buah pinggang sebab kerap ambil panadol. Kalau di luar negara mereka memang ada ambil database pesakit yang medical history nye begini.

This is my tips for you, to increase your endurance level towards pain. Ini kesakitan yang membuatkan anda cenderung ambil panadol, paracetamol dan adik beradik die.

Ini berdasarkan pengalaman sendiri, walau bagaimanapun ia bergantung kepada setiap individu.
Bila rasa sakit, cuba untuk bertahan. Terutama sakit-sakit biasa. Macam pening kepala, migrain, menstrual pain dan sebagainya. Jika tidak tahan, berbaring lah dan tidur. Owh petua ini tidak berkesan untuk saya, saya sukar tidur! :D

Jadi biasanya saya akan buat kerja-kerja yang akan alihkan tumpuan saya kepada kesakitan seperti designing, berjalan-jalan, angkat barang, kerja persatuan dsb. Saya akan cuba untuk sibukkan diri.

Owh jika cuba untuk revise pada waktu sebegini, memang langsung tidak menjadi kerana fokus anda telah teralih kepada kesakitan. Jadi buatlah kerja-kerja lain yang kamu rasa patut dan okay, terutama sekali non-academic of course.

Jika mahu lakuan sesuatu kepada kesakitan, cuba gunakan home remedy seperti urutan, hot cream, ice bag dan sebagainya pada tempat sakit. Minum 100 plus untuk sakit yang berkaitan juga boleh seperti yang dinyatakan awal tadi.

Jika kamu berada di tahap sakit sangat-sangat sakit, bolehlah ambil ubatan yang di bawah kategori NSAID (non steroidal anti inflammatory drug). Contoh macam sakit gigi, menstrual pain, joint pain dan sebagainya. Antara contoh NSAID adalah synflex dan arcoxia.

Boleh ambil ubat di farmasi sahaja atau dengan preskripsi doktor. Sesetengah farmasi yang well known seperti Watson dan Guardian, mereka agak restrict pada pemberian ubat ini dan memerlukan preskripsi dari doktor. Jika di farmasi biasa mereka biasanya akan bagi sahaja jika kita minta ubat-ubatan ini.

Perlu diingatkan, lebih baik jika kamu mendapatkan konsultasi daripada ahli farmasi di farmasi tersebut atau padangan doktor sendiri melainkan jika kamu memang sudah biasa dengan jenis-jenis ubat. NSAID bukan untuk diambil sesuka hati, tetapi HANYA apabila terlampau sakit sahaja dan biasanya HANYA sebiji sehari untuk beberapa hari cuma. Pengambilan ubat over the counter ini sepatutnya perlu handle with care untuk mengelakkan salah guna atau overdose.

Untuk migraine, rasanya ini paling common dalam masyarakat. Migraine setakat ini yang saya jumpa, cafergot dapat membantu. Ia agak unik, kerana fungsinya adalah mengelakkan sakit kepala dan bukan mengubati sakit kepala yang sedia ada. Jadi ia dimakan tika terasa seperti hendak sakit kepala. Jika sudah migraine teruk dan baru hendak ambil cafergot, harap maaf lah jawapannya.

Saya tidak cadangkan kamu ambil cafergot, tapi saya pinta kamu minta konsultasi doktor, ubat apa yang sesuai untuk migraine kamu. Penerangan di atas sekadar untuk kamu faham bagaimana biasanya ubat migraine berfungsi. Kerana ramai yang berfikir ubat migraine tidak berkesan, sedangkan mereka ambil ubat itu tika sakit sudah kuat. Ramai doktor yang tidak berpesan kepada pesakit tentang pengambilan ubat yang betul bagi sesetengah ubat. Dan ramai juga pesakit yang teringatkan ubat ini hanya apabila kesakitan sudah tahap teruk.

Untuk diri saya sendiri, saya lebih memilih untuk bertahan dengan kesakitan daripada mengambil ubat. Jadi semakin hari daya tahan diri saya pada kesakitan semakin meningkat. Jika saya sakit kepala atau migraine, saya rasa ia perkara biasa. Seperti sudah immune. Saya masih boleh teruskan aktiviti harian.

Mungkin kerana itu, 2-3 jam selepas prosedur mengambil air tulang belakang (lumbar puncture) sebelum ini, saya sudah minta untuk keluar ward dan malamnya saya terus boleh hadiri majlis. Mungkin kerana itu juga saya tidak minta ubat tahan sakit selepas surgery. Mungkin kerana itu saya masih boleh teruskan pelbagai aktiviti lain ketika sakit kuat, kecuali untuk ulangkaji pelajaran, ia agak terganggu. Boleh je, tapi hanya sekadarnya itupun selepas pemaksaan diri dan kekejaman tahap tinggi.

Pesanan penaja untuk hari ini, hargai hidup anda, fikir dulu sebelum kerap amalkan pengambilan panadol/paracetamol yang sangat familiar dengan kehidupan seharian kita itu. Cuba untuk bertahan, lama-kelamaan akan jadi 'alah bisa tegal biasa'. Malaysia boleh!


Cekgu yang memberi pengesahan:
1. Ganong, WF Review of Medical Physiology, 13th ed. Norwalk, CT Appleton & Lange, 1987.
2. Journal of Pharmaceutical Sciences
3. www.myhealth.gov.my
4. banyak banyak lagi tak larat nak state :D

amaran: Entry ini lebih merujuk kepada golongan remaja dan young adult. Ia hanyalah pandangan daripada pengalaman sendiri dan pembacaan lebih 6 tahun. Bukan sebagai seorang yang ahli dalam bidang ini. Sila dapatkan pengesahan pakar-pakar tentang entri ini :)

update:
Ada sesetengah orang allergy kepada paracetamol/panadol, NSAID dan aspirin. Ini sikit sekadar apa yang saya tahu. Tak silap saya, allergy jenis ini hanya akan tahu bila mereka consume ubatan ni. Sebab itu sesetengah parents yang mengetahui, tidak akan langsung benarkan anak mereka mengambil ubatan ini. Jadi, untuk mengelakkan shock or further adverse reaction, rawatan segera haruslah diberikan apabila munculnya tanda-tanda allergy seperti kemerahan pada kulit, gatal-gatal pada mata hidung tekak, conjunctivitis etc2.

Owh jika mahu tahu lanjut saya perlu buat entri lain. Ada beberapa lagi ubatan/chemical drug yang saya belajar boleh membawa kepada allergy reaction. Ini pun perlu masuk entri lain :D

p/s: hopefully somebody would correct me if ade salah info memana. Nak tambah info pun boleh. tq.

29 comments:

Anonymous said...

Akak rasa As tak baca kot entry akak pasal akak allergic to Paracetamol nih.
Akak ada very bad experience pasal paracetamol and sampai skang mmg takleh amik lansung sbb kalo allergic, bleh kena shock.

As said...

dear knowlee
huyoo lajunya komen
yup akak, as ade baca, yang akak relate pasal kes Dr House dan Amber tuh kan?

Sebab tu entri atas ni as pesan jangan amalkan ambil panadol/paracetamol sebab kesan toxic die pada liver dan sebab allergy jugak mcm akak. Better go for NSAID nye medication.
Paracetamol and NSAID benda berbeza.

farah, s. said...

baik doktor!

Anonymous said...

wah as. tgh2 diya dok baca entri as ni, sambil2 belek komen kat ck, as pun ada kat sana ye. heee br baca komen as =D

btw, 100 plus bleh hilangkan skt kepala. baru tahu. tapi, diya jarang minum 100 plus. sbb die mcm ala2 air gas tak bape nak gas. huhu.

thanks 4 sharing the info ye as ;)

Anonymous said...

urm..mak salu soh amik panadol je bila2 time saket kepala..so makin lama makin fond of panadol..makin fond of panadol pastuh lead to effect panadol yg kengkadang cam takde berkesan lgsg!hatta PANADOL ACTI FAST![dasat2..]

pastuh, penah dengar gak pasal 100plus tuh..tapi jarang amalkan..hurm3~

[i really should give it a try..]

Anonymous said...

tak sangka, byk kegunaan 100plus. erm... bleh approach kat kwn2 diya. sbb diorg bese klw demam2 gitu, terus je makan panadol.

diya jarang demam. klw demam pun, suka bertahan je. tak suka makan ubat. huhu =p

Dammit said...

er banyak gak eh cikgu. haha. btw, banyak benda aku baru tau dari post ni. thanks!

FabuLous WinNeR said...

Slm As. Beneficial entry. Akk nk tambah ckit bleh, pengunaan NSAIDs such as Arcoxia (Etoricoxib 90 mg or 120 mg), Celebrex (Celecoxib), Synflex (naproxen Na) dan seangkatan dgnnya mmg berkesan utk pain-reliefe. But, bare in mind, it must be used with the lowest effective dose for the shortest duration of time to reduce risk of of cardiovascular or GI adverse events (for long-term use). So, if patient cannot tolerate wif any pain-killer such as PCM, mefenamic acid (ponstan) and others, NSAIDs or opiod-analogue (like tramadol-brand name:Tramal) might be useful. For patient yg ade allergic to mne2 painkiller dey should tell da doctors clearly so dat, patient's 'allergic card' can be issued to dis patient. Sng utk case2 emergency treatment. Utk elak kesan allrgy ubat dpd blaku for da nxt unpredicted time. :)

izzahismail said...

btol2.slalu dpt migraine.
and waktu skolah dulu,dctor suro minum 100 plus plus air. sgt berkesan..

aah,lagi smiggu the holiday is over!
see you soon!

As said...

dear farah
farah silap tempat neh, ni bukan klinik, doktor takde sini :P

***

dear diya,
memang salu terjadi kebetulan, tgk tu diya ngan al ikhsan serentak komen waktu sama :D

disebabkan die ala2 gas gituh, sebab tu kita campur dengan air minuman biasa dengan kuantiti 1:1

it is great that diya suka bertahan dulu :) nanti bolehlah sampaikan pada teman2..but demam make sure pegi jumpa doctor ok, bimbang infection pape

***

dear al ikhsan
ok akak suka cara kamu describe..haha
u're one of the regular consumers of panadol ye :P

u really shud give it a try :)
dan yakin dengan Dia

***

dear dammit
mana cekgu sape cekgu, tak nampak pun :P
anywat sharing is caring, do share it with our friends too k prof dammit

***

dear fabulous winner
yes akak, i was waiting for u. You give a nice kick there!
kalau celebrex memang kuat kesan kat as, cam terhuyung hayang if makan, pastu takde efek langsung.

Yang laen2 akak sebut tuh no side effect like dizziness, vomiting etc. and memang effective, but dalam setahun leh kire kot brape kali as consume :D

Patient kadang2 depa tak sedar depa allergic, ada yang tatau atau takde kesedaran..
bahaya jugak..
and baru tau rupenya ada allergic card..huu, mantap eh :)

thanks akak for the info! appreciated!

***

dear izzah
owh eh serious sangat berkesan untuk migraine jugak??
inshaAllah see you soon
jangan lupa bawka raincoat :P

Anonymous said...

saya tengah demam ni

Anonymous said...

RIFIN ITU MEDIC 2ND YEAR KAN?? HUHUH

Amin Mansor said...

wa..bgs entry ni as. yg 5taun PCM reside dlm body amik kt ne eh info ni?leh tau?sbb amin pun xtau psl ni.eheeehhe.. erk,, maaf xbljr detail lg psl analgesics ni. =)

Anonymous said...

kamu ni... :)

semoga cepat sembuh..

Hasbi said...

uish..sembang borak budak medic..tersisih warga engin di sini..hehe as, thanx 4 d info..bgus post ni..bru smlm sakit kpala..huhu

Anonymous said...

[Pain Mode]... Hehe.

Anonymous said...

wah as! ni kali kelima komen diya sama jam, minit, dan saat dgn pengkomen lain!

makanya dgn gitu, as dan san perlu tahu... bahawa... mmg btl diya ada kuasa heroes. bangga neh. hak3

Ramzi Alam said...

dear friend, plz enlighten me on some of your points coz yours truly here got litle bit confused. eg: brain can feel pain, and electron imbalance can cause headache (thought that it would cause epilepsy ?).

sarahyusof said...

Aslmkm.. wah mcm2 petua ada, byk betul pengalaman dgn penyakit yea. takpe beruntung sbnrnya sbb kafarah dosa kan. :)

cuma mcm yg 100+ softdrink tu akak tertanya2 justification dia sbg ubat utk sakit kepala. sbb headache itself blh jd due to various reasons eg in worst case scenario; subcranial haemorrhage [known as "the worst headache in my life"] assoc with trauma and genetic disease. And space occupying lesion [space in the skull] mcm ni sgt bhy bagi org yg akan diperform lumbar puncture[LP]. That's the reason its NB for doctors to rule out increased intracranial pressure [ICP] due to any causes e.g space occupying lesions before performing LP.

That's why jgk kalau ada sakit kepala kena btau doc b4 apa2 treatment or diagnostic procedures nk dibuat sbb in LP, ICP blh lead to brain hernia and could be fatal.

Sori akak tgh cuba nk recall ni ter-panjang pulak mencoret kat sini. Sama2 kite bkongsi ilmu k.

Btw tgk procedure LP tu guna jarum gemuk, seram. hebatla adik akak ni. u r strong girl!

As said...

Dear Tuan Caracol
yup2 ipin medic 2nd
demam minum air kelapa :)

***

dear amin,
amin tlg confirmkan untuk as boleh? Sumber ni jas dapat from doctors.
Banyak gak benda takkan dpt dalam kelas..

***

dear umaralfateh
as sentiasa baek2 aje, inshaAllah :)
thanks atas doa, wa iyyaka!

***

dear hasbi
sorry2..mereka semua bersuara sebab ramai yang lebih mengetahui drp As :)

***

dear azree
haha..synflex dah ade kan.. :P
sebenarnya kena musnahkan segera ape yang mnyebabkan sakit tuh, hehe

***

dear diya
alamak, ni malas nak wat diya pasan neh!
:D
banyak kebetulan dlm dunia ni, dan semestinya semuanya bersebab

***
dear ramzi
glad that you were here to comment and correct me
Cuma part brain can feel pain you stated earlier as tak brape faham.....
Brain tissue itself has no sensitivity to pain..is it?

ada orang sakit kepala biasanya sebab dehydrated then electrolytes imbalance..thus taking 100plus might help untuk sakit kepala yang common(but dah terbukti, even doctors suggested so)

headcahe also sebab blood vessel dilated aite? Im not so sure, but i do think isotonic drink might help reduced the dilation

epilepsy or seizures..im sorry im not a medical student, but i once came across this topic in my class, it's said that, pressure imbalance in CSF which lead to epilepsy...ke salah? :D

i've stated earlier, try to read agaian the 'amaran' part and my message to all bawah skali entry :)

i do hope sumone wud correct me if ade salah, dengan cara yang baik of coz to share with everyone here :)


sume di atas, nanti as kaji lagi :)

***

dear sarsafarilla
akak thanks time2 exam sempat lg baca entry merepek kat cni :D

yang as state above untuk common headache, bukan for worst case scenario. huhu. Yang worst case scenario pun asal2 ambil pain killer jugak yang end up tak effective, thus they meet up with doctors and found out sumting serious happening in there.

Akak penah experience subcranial haemorrhage? Yang part TRO ICP tu, NB tu apakah?

btw glad that u share them with us!

info penting, jika home remedy tak jadi, kena gak jumpa doc setelkan masalah sakit kepala becoz we never know..

Jepah said...

dulu jepah x suke 100+ ni... tp, bile cube lame2... ok la plak... huhuhu...

Unknown said...

Memang bagus meminum 100 Plus, tetapi kandungan gulanya perlu juga diambil kira.

As said...

dear jep
as pun tak suka..
tp mula minum bila nak kekal active, pastu dah mula suka

***

dear anuar manshor
bukan minum 100 plus semata-mata, tapi segelas 100plus + segelas minuman biasa
atau
segelas 100plus + 2 gelas minuman biasa

itu cara minum dia

Unknown said...

salam...baru me tahu la!
tula pasalnya selalu je saffa amik panadol esp bila lepas ngajar dak2 skolah masa time praktikal dulu.

kalo cmnila kan gayanya, kene ada bekalan 100plus kat bilik guru ni..
tq!

As said...

dear saffa
haha ini dasyat. determination baru.
remember to mix one glass of 100 plus with one glass of plain water then baru minum k :)

owh jadi cekgu memang pening kan...

zahidzuhri said...

tq2 very2 much for the info,rasa rendah diri plak coz tak tahan sakit kepala cam as :p semalam terus ambik panadol ble rase pening and panas badan,huhu...

Anonymous said...

As, kdg2 sy tfikir sendirian tiap kali nk ckp/post sesuatu:

"Aku rasa mcm semua org da tau pasal apa yg aku nk ckp, so xpayah la aku ckp"

Tapi hakikatnya bl dkaji smula, xsemua org tau ttg apa yg kita nk ckp. Erm... Perkongsian ilmu scara xlgsung! Bgus2.

As said...

dear zahid
ala, setiap orang pain tolerance berbeza :)
no worries

***

dear 3p4h
as pun salu camtu ah
ni sebab dah berubah sket pemikiran, kite garap sesuatu yang mungkin ramai dha tahu tu dlm bentuk laen sket :D

b i n t a n g said...

Assalamu3laikumwbt..


Err... camna ye? Saya selalu bila sakit kepala yang teruk, makan panadol kadang2 sampai 6 biji sehari. Selalunya sebab nak study, tak leh tinggal. Even nak try tidur pun tak boleh juga.. Risau pula. Tapi, selalu la jadi macam tu. Dalam seminggu dalam 3-4 hari..