30 September 2008

Mari belajar fotografi

nota atas: cuba untuk mencari email semua orang tetapi tidak berjaya, jadilah akhirnya image kad raya ini terpampang di sini.

nota bawah: entri raya yang cuba diputar belitkan supaya tak terasa seperti entri raya


Assalamu'alaikum, salam sejahtera buat semua makhlukNya yang bernyawa dan juga yang telah meninggal dunia. Andainya ini Ramadhan yang terakhir, moga Allah menerima segala amalan kita, dan menjadikan kita satu entiti yang lebih baik selepas ini. Ameen.

Ungkapan klasik maaf zahir batin dalam card di atas datang dari lubuk jiwa yang ikhlas, walaupun klasik tetap rock. :D

"Orang yang berpuasa itu mempunyai dua kegembiraan, kegembiraan ketika berbuka/berhari raya dan kegembiraan ketika bertemu dengan Tuhannya (kelak)."
[bukhari wa muslim]

--------------------------------------------

Notes: Image infomation
(click on image for larger view)

photographer: As bob

Date & time taken: 22/9/08 6.52pm during sunset with orange light from the sun. The whole earth in IIUM Indera Mahkota shining bright, orange in colour, what a miracle, at least for us living in level 4 M6 college.

Camera Model: Olympus FE320, x835, c540

Exposure: 0.006 sec (1/160)

Flash: Flash did not fire


Er..i love photography, and I am also doing degree in this field, known as medical imaging. We are not using camera, but we use advanced imaging modalities to capture the image of the internal human body, we call it human anatomy (including the bones, organs and muscle etc). It is for medical purposes and also for forensic.

We did learn things like film, cassete, latent image, contrast, exposure, dark room and almost everything which a photographer did learn, even much more than that~! ;p

one year and half being in this course, to conclude that it is a combination of engineering and medicine. Two diferent fields which cause us to have at least 10 subjects per semester, also caused us to almost quit! Huu~~pening..

Please choose one,
To quit or to fightback..??


Related link on IIUM medical imaging in this blog:
MH series 007
because no one told you
the punch card story
bye bye freshie

-----------------------------------------------

Meh nak share sedikit takbir raya yang sebenar-benarnya diamalkan oleh sahabat-sahabat, ringkas dan sangat mudah untuk dihafal. Klik sini baca ayat dalam kotak kuning atau baca je kat bawah ni.

الله أكبر الله أكبر الله أكبر
لاإله إلاالله
الله أكبرالله أكبر ولله الحمد

senang kan kan kan? Ok boleh balik praktis.

yang dalam kotak kuning tuh rasanya boleh dengar, tapi sebab tak mahir 'arab, cari-cari perkataan yang memberi maksud boleh mainkan atau dengar tapi tak jumpa-jumpa. Sape2 jumpa sila bitau ye. Terima kasih.

walaupun haru dengan pemergian Ramadhan, tetap kita dituntut untuk meraikan hari kemenangan, selepas habisnya Ramadhan. Datangnya hanya setahun sekali itulah yang menyebabkan kita lebih menghargai Ramadhan. Moga Allah panjangkan umur kita untuk ketemu lagi Ramadhan akan datang. Ameen.

Senyumlah dengan ketibaan lebaran, hari kemenangan. Bersyukur dengan nikmat limpahanNya. Semoga sebulan perjalanan kembali kepada fitrah bertemu makna sebenar. Ameen.

nota sebelum paling bawah: amalan sunnah ketika eid-ul fitri dan worth reading on ramadhan syawal

nota bawah tengah: esok pagi ada open house, kalau kamu rasa boleh datang, ini jemputan untuk kamu, kalau nak alamat, sila email ye

nota paling bawah: Alhamdulillah, da banyak do'a korang sama-sama amin kan (: hehe

3 comments:

Anonymous said...

happy eid ul fitr!!maaf zahir dan batin dan muga syawal kali ini membawa seribu satu kekuatan dan pengertian..insyaAllah..:D

As said...

dearest adik,
inshaAllah ameen..tqvm :)

Anonymous said...

selamat hari raya dari tanah soviet.moga dipermudahkan segala urusan.

maaf kad raya tidak berbalas..