15 September 2008

Kisah dua gadis dan sekeping artikel

Kisah benar mengenai dua gadis.

Gadis A sedang membaca artikel daripada suratkhabar bertajuk ‘Bertudung sudah, tapi bertelanjang jua..’

Gadis B tiba-tiba datang turut membaca artikel itu

Kelihatan ada dua perenggan yang di’highlight’kan.

Lebih kurang berbunyi,‘Kebanyakan remaja bertudung sudah, tetapi memakai jeans sendat dan baju ketat singkat. Maka jadilah mereka ini bertelanjang.”

Aw kama qal

Berkatalah gadis B“Ala, nak buat macam mana, memang dah adat zaman skarang trend pakai baju macam tu. Terima jelah.”

Gadis A geleng kepala :D

Hmm…jika dalam membaca artikel sedemikian oun masih boleh berkata2 sedemikian, tatau nak abaq pa ah. Jika tidak mahu menurut syari’at, cukup kiranya malu menjadi benteng mengelakkan pendedahan aurat secara dasyat.

Bukan apa, semasa saya di PLKN, teman-teman wira acap kali memberitahu saya,

“Aku menyampah betul tengok perempuan pakai seksi2, diorang ingat kitorang ni suka sangat ke? Lagi meluat ade lah! Bajet lawa.”

“Dah tu korang layan je pulak.” Bidas saya.

“Dah orang jual, kita beli jelah. Haha.”

Itu dia teman-teman jika anda mahu tahu apa sebenarnya yang lelaki fikirkan. Pakai sendat-sendat lagilah mereka rasa meluat. Terutama perempuan yang memakai baju sendat, naik motor, dan asyik menarik2 baju supaya menutup bahagian belakang yang terdedah.
Bak kata seorang teman, dah baju singkat, tariklah lagu mana pun, tetap Nampak :D

Mari kita doakan teman-teman di luar sana, supaya menyedari hakikat ini. Rasanya cukuplah rasa malu yang menjadi benteng. Itupun jika di hati tiada rasa mahu menutup aurat kerana Allah, kerana itu yang disyariatkan Islam.

Kan manis jika menutup aurat, tak perasan eh? Erk..balik cuba check hati.

p/s: er..ni nak balik muhasabah jugak neh

5 comments:

Master J said...

diorg mainly xtau malu lah i think..nk kata xtahu kene ttp aurat..i dun think so..sure diorg tau..juz diorg xrasa malu biler dedahkan aurat..xde malu 2 yg diorg mls nk ttp aurat..

myadlan said...

tang yang tarik blakang baju tu mmg klakar. da tau baju kecik, tarik mcm mana pn same je. nmpk gak yg dlm tu..

adoi.. jaga mata Lan.. huhu

moon said...

tp kalo lelaki, ckp la lelaki mana pun, mmg suke tgk part2 tu. susa tol dorg ni na jaga mata. huhu

nurilahi said...

Dearest master J,
Hmm..mungkin ada yang betul tatau kot..(series husnu dzon..hehehe)
Takpe, doa2 kan dapat hidayah, untuk kita2 jugak, ameen~

Dearest myadlan,
haha...ghadul basar~!

Dearest moon,
erm..tatau nak abaq pa..sebab diri sendiri bukan lelaki. Hehehehe..

Badrul Aini Sha'ari said...

salam perjuangan...

Semoga allah memberi hidayah kpd mereka, tanggungjawab kita kena sedarkan mereka...

alhamdulillah lega apabila mendengar khabar kwn2 di makassar yg dulunya free hair skg dh bertudung... :)

p/s: oh PLKN juge...