4 May 2009

Kasih yang tak pernah hilang untuk mereka


Aku teringat entry "aku tak pasti", dan ini baru kali ketiga entry tentang ini berputar di blog aku sepanjang 4 tahun ini. Bukan aku tak mahu, tapi aku pasti aku belum cukup kuat untuk menulis mengenai mereka. Aku rasa aku tak layak berbicara dalam keadaan aku yang masih mengutamakan dunia T__T

Tapi, aku tulis jugaklah, memenuhi tanggungjawab aku untuk mengajak kamu berfikir kembali tentang mereka. Mereka yang sangat istimewa pada mata aku, mereka yang menjadi pilihan Tuhan semesta alam. Oh, kadang-kadang aku jeles jugak dengan mereka sebab Allah sayang lebih, tapi bila fikir balik ini semua sebab mereka lebih kuat semangat jihad berbanding aku!

Jika aku yang diletakkan di sana, aku tatau sama ada aku mentally prepared atau tak. Papepun, kalau ada sesiapa offer pada aku, aku nak pergi. Hal kat sana aku serah pada Ilahi. Aku pun nak mati syahid..walaupun tahap aku skang memang aku tak layak. At least aku ada impian. Kau? Kau pun kena ada impian yang sama, mati syahid. Kenapa? Ah cari sendiri.

Oh kau tak boleh teka lagi ke aku tengah cakap pasal apa? Aku tengah bicara mengenai saudara kita di sana, di Palestin. Atau kau suka sebut isu Gaza skang. Bagi aku selamanya aku akan sebut Palestin. Palestin.

Ibu berkongsi kisah dengan aku mengenai sahabat Ibu yang berkesempatan ke sana baru-baru ini. Mari, aku mahu kongsi pengalaman beliau di Palestin, mungkin kisah sebegini tidak dipaparkan di media. Mungkin. Katannya (kawan ibu), apa yang di media hanyalah secuit sahaja daripada situasi sebenar. Biasalah tu kan. Yang tak perlu atau isu kecik, jadi besar-besaran. Haih, tak faham.

Oppss..kat sini pun dah berjela entry ni. Haha. My apology, just bear with it.

Aku cerita secara random jelah ye memandang is hanya disimpan di memori. Kisahnya, mereka di sana menggunakan sistem terowong untuk menyelamatkan nyawa dan sebagainya. Namun akhirnya terowong di sana berjaya dikesan oleh Israel dan di bom. Oh sapelah tu yang bitau. Sebab walaupun US dan Israel ada satelit paling canggih, namun satelit tu tak pernah berjaya mengesan terowong mereka.

Ok itu hanya introduction yang kau boleh dapat di TV kot. Allah kurniakan mereka bawah tanah yang terdiri daripada batu, maka proses menjadikannya sebagai terowong lebih mudah. Setiap kali berlaku serangan, tentera Hamas akan 'menculik' orang-orang tua dan kanak-kanak untuk dimasukkan ke dalam terowong, hanya apabila serangan reda barulah mereka dipulangkan ke pangkuan ayah bonda. Oh ini pertama kali aku mendengar kisah penculikan yang menarik =)

Gadis-gadis juga akan ditarik masuk ke terowong kerana mereka adalah golongan yang akan menjadi sasaran pemerkosaan tentera Yahudi. Ini semata-mata untuk menyebabkan mereka melahirkan zuriat yang bercampur darah Yahudi. Ok ayat aku macam berbelit-belit. I can feel it.
Agaknya sebab aku menulis dengan emosi.

Setiap kali bom dilepaskan, terasa jantung bergegar sama. Bukan kerana takut tetapi kerana kuatnya frequency bunyi bom itu, dan kuatnya bergegar di tanah, aku kira. Ini yang teman ibu katakan, beliau risau jika organ anak-anak kecil rosak dek gegaran. Orang dewasa pun merasa gegaran kuat pada organ dalaman, inikan pulak kanak-kanak dan bayi.

Kanak-kanak sekecil 5 tahun sudah memegang senapang. Setiap kali mereka terlihat tentera israel, mereka akan berlari dan cuba menembak. Tapi biasanya tentera israel lebih mudah menghabiskan nyawa anak-anak kecil ini dengan senjata canggih diorang.

Kanak-kanak seusia mereka jika di sini, adalah usia yang masih dibelai dan dimanja, serta disayangi. Tapi tanpa sedikit rasa belas tentera israel menghabiskan nyawa mereka sekelip mata. Ini yang aku fikir diorang semua ni seolah diberi dadah. entahlah. Atau semangat keagamaan mereka yang kuat. Entah.

Seusia 5 tahun mereka dah tahu macam mana nak bukak bom. Anak-anak kita kat Malaysia? Bukak pembalut aiskrim pun merengek mintak mak bukak lagi. Inilah bezanya didikan di sana dan sini. Heh. Dalam pelat lidah usia 3 tahun sudah lantang melaungkan "jihad fisabilillah!". Ya Allah..jauh sekali dengan anak-anak di Malaysia. Umur 30 tahun pun belum tentu ada hati nak laung jihad fisabilillah.

Ya Allah...dalam aku membandingkan hambaMu di Palestin dengan diri ini..dan ummat masyarakat di sekelilingku, serasa hati ini luntur, jatuh. Kotor.

Teringat juga kisah sewaktu pemberian bantuan kewangan dari Malaysia. Tentera Hamas mengambil sambil memacu senapang di bahu si pemberi, takut-takut jika itu hanyalah penyamaran. Ibu ceritakan ini sambil jari ibu diletak secara tiba-tiba di bahuku, analogi sebagai senapang. Huhu. Kaget sesaat di dalam hati. Macam mana agaknya jika aku yang di sana.

Senapang je pun, bukan machine gun ke ape, jauh lagilah fosforus. Berbekalkan senjata biasa-biasa tu jelah mereka berperang, tetapi yang hebatnya, mereka dibekalkan dengan semangat luar biasa.

Berbalik kisah tadi, sambil menerima duit sambil berjujuran airmata dan mengucapkan "God bless you." Semua duit terpaksa diberi by hand kepada wakil Hamas, if not memang takkan sampai la duit tu semua. Wei, aku cakap-cakap ni, korang tau tak Hamas tu ape? Pandai-pandai a pegi cari k.

Kau ingat tak, pihak israel laknatullah tu kan ada bagi masa sejam dua untuk penghantaran barang bekalan dari luar ke dalam Palestin. Sampai je lori-lori tu kat sempadan, tentera Hamas akan tarik keluar pemandu lori tuh.

"You stay here, I'll drive."

Sebab ape? Sebab kalau biar pemandu tadi yang bawak masuk, alamatnya tak sampailah bekalan. Sebab ape? Sebab sejak dari sempadan sampailah ke destinasi, Israel akan berterusan mengejar lori tuh dan lancarkan bom dari udara. Tak putus-putus. Jadi perlukan pemandu yang tahu selok belok Palestin. Gila betul. Baik takyah bagi masa camtu. Sama je.

Sebab tu betapa Allah larang keras di dalam Quran untuk kita bersahabat dengan Yahudi. Laknatullah 'alaikum! Mereka takkan pernah akan ada belas kepada Muslim. Malah diperangi hingga ke lubang cacing.

"Oh Allah support the Islam and Muslimeen in Palestin, Oh Allah make their hearts firm (in Imaan, Taqwaa, Tawakkul etc.), Oh Allah make their feet firm (uncompromising and steadfast), Oh Allah support them (the Mujaahideen) over those who show animosity to them, Oh Allah destroy their enemies, Oh Allah shake the earth beneath their (the enemies) feet, Oh Allah support our scholars, Oh Allah be with them and protect them, please accept our du'aas you are indeed the best knower and the best listener..ameen ameen"

Sudah ah, baru cerita sikit dah berjela. Aku cuba untuk menjauhkan unusr emosi di dalam entry ini. Kang basah pulak blog ni dengan airmata korang kan. Marilah keep on praying and show our support to them.

Aku tingat adik aku sorang ni, bawang merah dalam entry yang ni, dan banyak entry-entry beliau yang laen. Pasal camne kuatnya die tahan diri daripada makan McD. Heh. Nampak simple kan, bukan senang tapinya. Yang paling aku berminat part die analogikan daging burger McD sebagai daging orang Palestin dan sos dalam burger tu sebagai darah orang Palestin. Mahu makan??

Tepuk dada tanya iman.

Kalau mahu tahu ape kau boleh buat untuk tolong mereka, sila klik link "aku tak pasti" kat atas tuh.

p/s: bukan senang nak boikot2 ni dan konsisten lak tuh, but ade certain benda yang bukan darurat kan. But boikot lah setakat mana yang kau mampu teman. Jangan paksa sampai meloya :P

ni aku tulis pasal pandangan aku pada boikot barangan israel, sila gi baca:


13 comments:

Anonymous said...

sedihnya part budak2 tu... terbayang muka diorang yg masih suci dilumuri darah ...

=(

bawangmerah said...

"Kang basah pulak blog ni dengan airmata korang kan"

akak tulis separa emosi pon, dah buat mata rasa nak nangis. hati dah jadik sayu. baru kejap tadi kawan tegur "bawang, kau baca ape? sampai berkerut muka".

moga kita semua bertahan untuk boikot ok? =) thanx kak.

As said...

diya
habisla, naseb bek tak banjir blog as :D

***

bawang oh merah :P

jawab camni,
"aku baca pasal masalah dunia nih."

;)

inshaAllah dikuatkan hati mana2 part yang mampu :)

the arrival said...

'tanpa sedikit rasa belas tentera israel menghabiskan nyawa mereka sekelip mata. Ini yang aku fikir diorang semua ni seolah diberi dadah.'

ye mereka diberi dadah sejak kecil.
cuba bayangkan jika budak tadika di ajar lagu yang intipatinya ialah
-daging org islam adalah daging paling sedap
-air paling sedap adalah darah orang islam

lebih kurang beginilah.
ade dalam the arrival.
tapi ingat2 lupe je.

sebab itu mereka tiada perikemanusiaan utk manusia islam tetapi perkemanusiaan mereka untuk manusia yahudi sangatlah tinggi.

mungkin kita kene tiru cara mereka mendidik anak mereka. didiklah anak kita dari kecil untuk membenci kafir, bukan yahudi.

Abdullah said...

Pliz publish this as a full post and urge your readers to vote for Prophet Muhammad (pbuh) as the best man in the survey being done by the following website:

http://www.bestofmen.org/

Vote for our beloved Prophet and the best of course. Send it to at least 10 bloggers. Thanks

joegrimjow said...

ku pon ada kisah bawang merah

3p4h said...

As, pnh bca x ttg gol Yahudi yg menentang zionis?

Rmai org tgk Yahudi jht, tp dorg sbnrnya xjht(kata mereka). Dorg kata pemerintah Zionis yg btindak kejam cam 2. Smpai robbi2 Yahudi pn kata cam 2. Robbi dbelasah dek tentera Zionis sbb bnda ni. Apa komen?

Lg satu, stdnt2 palestin siap bole bsatu dgn stdnt Yahudi utk wat pentomin bkenaan kekejaman Zionis, bkn Yahudi.. Erm?

p/s: Lupa source, cr tenet blambak

As said...

the arrival
ha betul..kena study semula the arrival neh
heh

***

Abdullah
:)

***

joegrimjow
kesah apekah :D

***

3p4h
oh anda kna ah wat sharing gituh
supaya yang tatau jadi tau
ok?
thanks for the infos
akan di check inshaAllah

zahidzuhri said...

bez giler citer nih...terharu+tersipu2 malu dengan diri sendiri..iman tak capai lagi ke tahap tuh..huhu...

As said...

zahid
me feel the same :0

Hidayah said...

salam,gambar kt mn tu? mantob la diorg bt demonstrasi.

Anonymous said...

dah dekaaaat sangat dah. Pastu aku cakap kat azuwan..

"Eh..jangan la. Kalau aku masuk gak (McD), bermakna aku dah runtuhkan benteng yang sedia aku bina kukuh tu."

Haha..daymn. Irresistable la McD neh!

hasbi said...

keadaan sangat darurat sampaikan budak 5 tahun pun kena cuba menembak dan membunuh. Padahal ramai lagi askar2 dari negara Islam yang lain..ampeh