24 January 2009

Jalan-jalan lihat alam..

Dua tiga menjak ini sibuk dengan isu pilihan raya kampus (PRK) di mana-mana. Dan UIA adalah yang terakhir untuk acara PRK ini. Apa yang menariknya di UIA Kampus Kuantan, daripada 6 Kulliyyah, hanya satu yang bertanding, yang lain kesemuanya menang tanpa bertanding.

Huhu, ironik kan?

Ini apa yang aku lihat dan faham, memandangkan aku kurang pengetahuan tentang perkara ini. Lima kulliyyah mengamalkan sistem syura. Wakil yang menang tanpa bertanding sebenarnya dipilih oleh ahli jawatankuasa persatuan Kulliyyah masing-masing secara syura. Manis bukan? Tak perlu pertandingan dan desas desus tentang calon sebelum pertandingan. :D

Pape pun, aku fikir sistem syura yang diamalkan zaman nabi dulu yang paling unggul berbanding sistem demokrasi kita sekarang. Cuma satu yang penting, ahli syura perlulah orang-orang yang boleh dipercayai dan amanah. Sudah tentu pilihan mereka ini lebih tepat berbanding dengan sistem demokrasi yang mana pemimpin dipilih oleh rakyat yang datang daripada pelbagai fikrah.

Bukan calang-calang orang boleh berada di dalam mesyuarat syura. Itulah yang aku faham. Walaupun rakyat mengatakan mereka mahu memilih sendiri pemimpin mereka. Bagi aku ahli syura lebih mempunyai sebab yang rasional tentang setiap orang yang dipilih.

Heh, ini fikiran aku semata-mata. Mungkin ramai yang akan mengecam, namun aku fikir tiada yang salah pada satu-satu pendapat.

**********
Petang tadi, pulang dari Jeram Pasu, kami singgah di pasar malam di bandar Pasir Puteh dengan kadar sekejap. Waktu itu menghampiri maghrib, tiba-tiba selepas beberapa ketika aku terdengar bunyi wisel yang kuat.

"Tahu dok bunyi gapo tuh?" Tanya beliau. Aku geleng. "Tu bunyi mintak berhenti berniaga sebab dah maghrib."

Ooo..aku melopong. Aku ingatkan hari jumaat sahaja bandar Kota Bharu mesti ditutup sebarang jenis perniagaan. Rupanya it is not only that. Heh. Dasyat eh, aku kagum. Belum pernah dalam hayat aku jumpa pasar malam yang kena berhenti berniaga waktu solat. Siap kena saman lagi jika langgar arahan. Hoho. Tempat laen kena contohi nak-nak bandar Kuantan yang MPK nye sangat lah rajin terlajak saman orang :D

p/s: Makin banyak followers, makin cuak aku. Sekarang waktu kurang update, my apology!

28 comments:

Nuur Ailmi said...

mie penah gak duk KB aitu dengar gong suh benti niaga.. very impressed! bile la kerteh nak wat gitu.. huu

neem said...

sbb 2 neem bangga jadi org kelantan (walaupun hanya kelantan celup. kui3)

Alhamdulillah~

Matematis Muda said...

i tak pernah merasa lagi dok kat KB..stakat pengalaman dok kat kuantan ni..yang i tau kalau tak kena saman, memang power la..ahaks

As said...

nuur ailmi
sume tempat kena wat gitu ah :D

***

humairah
hah tu memang celup ah, tp pekat kelantan, takpe :P

***

matematis muda
hahahaha
ok itu memang kagum ah kalau tak penah kena saman mpk kuantan. Haih. Baru sethun duk sini bukan tau sgat peraturan parking :D

Anonymous said...

I dok kuantan dua tahun ..satu saman pon tarak...sebab cuma naik bas and basikal je ke hulu ke hilir...hehehe

Well, about stop niaga bila masuk waktu...hhmm..tu ikut pemimpin la kan...Kalau pemimpin keluarkan arahan..of course rakyat akan ikut...Tapi kalau pemimpin pun tak serious bab agama..main ala kadar untuk pancing undi je...hehehe..lama lagi la kita nak tengok suasana macam tu kat tempat2 lain...

Reminds me during my journey to Makkah...memang mengkagumkan..semua business stop masa a few minutes before masuk waktu and diorang bukannya tutup/kunci pon pintu kedai..sekadar tutup ngan kain je..tapi takde lak org nak mencurik...kat Malaysia pasang alarm system canggih2 pun boley bolos...hehehe

About Majlis Syura...memang bagus...tapi nak adapt masa sekarang maybe amik masa sebab keadaan politik negara secara umum masih terlalu banyak pencemaran dan unsur sekularisma... and kita pula belum ada pemimpin Islam yang betul-betul istiqamah..kalau pun ada, bilangannya terlalu sedikit dan pergerakan mereka disekat...semua masih dikawal dari belakang oleh orang2 tertentu..wang & pangkat masih punya pengaruh yang begitu kuat dikalangan masyarakat kita...tapi tak mustahil satu hari nanti kita akan melihat kembali era Politik Islam yang sebenar...insya'Allah..so generasi baru cam As dan yang lenlain, kena bersedia dan berusaha dari sekarang... :-)

p/s As..dah banyak peminat tu...rerajinla layan...hehehe..

Anonymous said...

err..As, sorry..komen panjang..jgn halau eh... :-(

izzati.abdullah said...

jalan2 xajak...huhu

ramai peminat!=)

farah, s. said...

as

serius ni.

kalau free singgah la rumah.

kt tmn kobena dkt2 sri aman. tnye kini dia tau x. hehe

As said...

alakay
ok kalau tak guna keta memang ah mantap kalau kena jugak saman :P
u kalau komen kat memana blog, u bleh wat new entry lah!

***

izzati
oy bajet ah nak ajak pun.. :P
kamu bukan yang pertama ngajuk sbb atk ajak ;)

***

farah
yup dapat rasa bahang serius tuh.
farah sila email number phone ummi dan abah ok!

Unknown said...

nape as tak bertanding sekali~ hu~

as kan mantop :)

Matematis Muda said...

nak bertanding bukan cuma perlukan kemantopan je zaki..ia lebih dari sekadar mantop..

Anonymous said...

tu yang sekarang takut nak komen kat memane...takut jadik "Persona Non Grata"

3p4h said...

As, nmpknya Alakay da jwb psl isu syura 2.

Tapi apa pn, nnt kalo As jmpa epah, tnya la psl bnda ni. K?

p/s: Jgn samakan syura dgn Majlis Tertinggi sesuatu badan/persatuan.

Anonymous said...

Salam,As.

Saya tak tahula sangat PRK kat Malaysia.Alhamdulillah,at least UIA mengamalkan satu cara yang bagus.Bila baca di MalaysiaKini pasal PRK ni,banyak jugak masalahnya.Bila media massa masuk campur,semuanya jadi lain.Camner mahasiswa nak berkembang.Kat Indonesia PRK dia tidaklah melibatkan media massa.Mahasiswa bebas melakukan apa yang mereka mahu.Tapi ini sebenarnya lebih terkait dengan sejarah mereka yang suatu masa dahulu mahasiswa disekat dalam hal kebebasan suara ni.
wallahu a'lam

kamu ke kelantan?alahai ..rindunya pada kelantan.lama sesangat tak balik...

sampaikan salam saya pada islah.

As said...

szakif
harapnya jawapan MM menepati citarasa ;)

***

MM
terima kasih atas jawapan!! sgat dihargai

***

alakay
alah kay, komen je, sume akan appreciate ;)

***

3p4h
kalau pasan kay tekankan pada isu berbeza, isu politik negara yang masih belum telus.
Sangat berbeza dengan organisasi kita di universiti. Apatah lg realiti yang nampak jelas, kulliyyah kita. TAhu sendiri ah camne telusnya depa.

Syura ni boleh berlaku dalam apa saja. Ini yang as faham. Asal duk bersama berbincang, capai kata sepakat, itulah syura bg as. Terutama dlm memilih pemimpin. Apatah lg yang memilih itu golongan yang amanah.

Nak banding dengan sistem demokrasi, pemilihnya adalah pelbagai fikrah. Kenal tak kenal calon, sume kena pergi undi. Sedangkan ahli syura memang orang2 yang kenal calon2. Bukan calang2 orang bleh duduk dlm syura untuk sesuatu organisasi ;)

***
hana

betul kadang makin worst sbb media ah. Biter hyperbola. Hehehe.
islah dah pindah ke selangor tempat asal dia. Kamu tahu?

hehehehe

izzahismail said...

about the 1st one.syura. it's a good system at least we can pick someone that really can bear all the responsibility.tp ppl nowadays lagi suke democracy.they said if syura.nnti plih kroni saje. i guess that depends on individual. i personally think, slagi orang mampu buat keja and memimpin dgn baek,either way will be fine to me :)

p/s: iza tak dpt lagi ape2 msg regarding all the heals calon. tp kawan ramai dpt. hehe. plus. bagusla kelantan buat camtuh.
kat my area,jgn harap! :))

Anonymous said...

~3p4h~
As is correct..my view is from different angle sbb kay is not in a campus environment anymore in particular IIUM...So, I believe your view is more relevant ngan apa yang As utarakan... :-)

Anonymous said...

wow. ada ye pasar malam stop kejap untuk hormat waktu solat. impressed! =D

3p4h said...

Oh, mungkin epah tsalah komen di sini? Maaf ya? Patutnya smbung d blog sndri. =p

Apa mksud As dgn "TAhu sendiri ah camne telusnya depa."?

Anonymous said...

oh..aku tlepas perkataan pasar malam tu mase bace.

so aku ingat wisel tu dibunyikan sebab air mula pasang kat jeram pasu itu. hehe!

Fatin Baharum said...

lamanya xpg jeram pasu..
ade bny wisel ea?
5taon kt situ, xpnah alert bny pape..`

Hasbi said...

abg bi nak pi kuantan nih..=D

zahidzuhri said...

menarik betul,macam dah kembali ke zaman khulafa ar rasyidin :)

Anonymous said...

bukan senang nak ambil keputusan untuk bertanding. lebih2 lagi dalam nak mendahulukan kepentingan orang lain & dalam nak ketepikan keinginan diri sendiri bila ambil keputusan untuk menjadi wakil pelajar.

banyak sebnanye kisah sebalik tabir yang agak sukar nak dijelaskan pada kawan2 kenapa kadang2 kita ambil satu2 tindakan tu..susah nak senangkan hati semua orang. i've learned it the hard way..

Apatah lagi dalam nak berbincang utk tentukan wakil tanpa perlu ada pertandingan. bila dah sepakat macam tu, masing2 kena terima pilihan semua & tak boleh lah nak persoalkan kemudian hari.

tapi ape2 pun, pengalaman tu mengajar & banyak buat kita bersabar =) baik kita bertanding atau pun tak kan.

yang penting, utk esok, undi lah calon2 yang dirasakan layak & boleh bertindak bukan atas kepentingan peribadi & emosi dan jugak bukan kerana glamer nye dia atau sekadar berdasar kan penampilan luar semata-mata.

semoga src kuantan terus berkembang maju dari tahun ke tahun.

opss as.. dah membebel kat sini hehe

Dammit said...

haha ayat last tu klakar. mpk kat sini rajin bekerja kot, sbb tu sng dapat saman

As said...

dear izzah
ahli syura bukan sebarangan orang
we never know apa yang dibincangkan disebalik syura itu
kita tak tahu banyak mana benda yang telah mereka timbangkan sebelum buat keputusan.

sangat berbeza dengan sistem demokrasi.

tapi yelah, based paling penting. Ahli syura itu mereka yang telus dan boleh dipercayai atau tidak..jika yes, maka sangat berbaloi pilihan mereka.

***

dear alakay
yeay, thanks kay!

***

dear diya
hoho as pun sgat impressed :p

***

dear epah
maksud as, kita sendiri kenal siapa mereka..bukannya siapa2 pun. orang yang dekat yang kita sangat kenal akan baik atau buruk diri mereka.
Allah knows best to put them in the syura council ;)

epah, better gak kot if epah buat satu entry pasal syura nih, terangkan di public kan. Jika ia benar, takkan orang tersalah fahamnya, dun worry :)
peace!

***

dear shamel
wahaha ade ke plak :P
tapi bagus gak eh..haha

***

dear fatin
agaknya fatin tak gi waktu nak maghrib kot :D
jeram pasu tuh best ah, ade gaya2 wetland gituh!

***

dear hasbi
hah jangan cakap saje, datang jangan tak datang!

***

dear zahid
yup, itulah perasaan kami semua time tuh..yuhuuu!

***

dear shafiq rahman
abang, i love ur comment
memasing ade sebab memasing, hanya hati diri sendiri tahu ape sebenarnya niat..
papepun, result dah kuar petang tadi, Allah knows best.

***

dear dammit
haha tulah, kat sana MPK yang bunyikan wisel dan saman segala. Maka kat sini MPK kuantan yang sedia sangat rajin tu boleh ah tambah kerja :P

Dr Amad said...

Orang soleh,mewakili satu undi...
Orang bermaksiat,mewakili satu undi...

Itulah demokrasi yang mahu tidak mahu perlu kita hadapi.

Syura itu jauh lebih baik dari demokrasi,kerana didalam itu adalah orang-orang yang terpercaya dari segi akhlak,amal islami,pengalaman dan keimanan. Mereka terima jawatan dan tanggungjawap dengan satu peringatan...Akan Disoal DISANA!!!

As said...

Dr Amad dah jawab dengan tepat bg as. Tatau ah jika ada confusion lagi..

ape yang haq tetap haq..