27 July 2008

Psycho

Ketika ke walimah seorang kakak ass. lecturer di KAHS terlihat seorang kanak-kanak jatuh tersembam. Die senyap kaku dan daku segera menghampiri. Cuba memimpinnya untuk bangun. Dia mula hendak menangis kerana lututnya tidak boleh bertahan, dan pastinya sakit.

"Sikit je adik, sikit je, tak sakitlah." Pujukku a.k.a cuba bagi psycho.

Kakak-kakak yang laen segera menghampiri dan mengulang kata-kataku apabila dia mula menangis. Aku nampak sedikit luka, tapi buat tak tahu.

Dia kemudian terus berlari-lari dan tak menangis lagi. Hu. Bagus.

Itu sekadar contoh. Kanak-kanak besar macam kita lagi bagus jika nak aplikasikan benda ni. Kalau kesakitan cuba psycho diri sendiri dengan wat tatau je kesakitan tuh. Go on with your life, do your activities as usual. Kalau kita stop sesuatu sebab kita sakit, kita akan rasa lebih sakit.

Sibukkan diri dengan banyak perkara, inshaAllah akan lebih mudah lupakan sakit :D

Ketika praktikal di hospital pun saya lihat lebih ramai kanak-kanak yang tahan sakit dan tidak mengeluh berbanding orang-orang besar yang banyak merungut sakit. Tak salah mengaduh sakit, cuma saya kagum dengan jiwa kental kanak-kanak :)

Maka, jadilah saya seorang kanak-kanak, masih, hingga kini!

11 comments:

Badrul Aini Sha'ari said...
This comment has been removed by the author.
Badrul Aini Sha'ari said...

salam perjuangan...

saya pun nak jadi kanak2 jugak...

tapi bukan kanak2 ribena la :)

nurilahi said...

Dearest Bad..

Erk..terasa. Kat sini budak2 ni suka panggil as kanak2 ribena or Ribena Kid. Heh.

:D

Badrul Aini Sha'ari said...
This comment has been removed by the author.
Badrul Aini Sha'ari said...

erk, alamak kanak2 kat sini tak bermaksud nak menyinggung perasaan mana2 kanak2 ribena di sini ,di sana, atau di situ...sorry2

nurilahi said...

Haha, takpe, terasa palsu je ;)

Master J said...

The Power of the Mind overcomes the body lah eh??hehe..

nurilahi said...

Dearest MAster J,

kind of :D

alif zai mim ra said...

lega rasanye bace entri ni. dat's wut i'm be doing sejak sekolah dulu. act like a kid. lalala~

tp kan...hawa terfikir, kte hipokrit ke bile jd mcm tu?

hawa nk tulis entri pasal ni. tgu n bace tau. ;)

nurilahi said...

Dearest Hawa,

Sangat terseksa jiwa..hipokrit menahan kesakitan..

:D

Bagus2, as memang nak wat entry pasal ni lama da tapi malas, Jadi Hawa, sila bersila ye buat :D

Im waiting ;)

alif zai mim ra said...

entri tersebut sudah keluar..ada la sipi2 nye.. huhu

jap..salah tak hipokrit untuk menahan kesakitan?