11 December 2011

Tentang Aku - Kisah Tudung

Ingin ku mengikut cahayaMu! by As |||
Ingin ku mengikut cahayaMu!, a photo by As ||| on Flickr.

Ada masa aku menulis secara santai. Sebab aku tengok dah banyak blog yang cerita agama secara skema. Jadi aku nak approach cara berbeza.

Ada masa aku kembali pada fitrah wanita yang cintakan kelembutan. Apa-apa pun, sesuatu yang disampaikan daripada hati yang hidup je akan sampai pada hati-hati yang lain. Tu pun if hati korang hidup a. Aku nak berkongsi sesuatu dengan korang.

Aku asalnya bukan sekolah agama, sekolah arab dan sebagainya. Aku sekolah sekular. Yang mewajibkan usrah. Dan aku dididik oleh super woman dengan agama. Walaupun Ibu bukan ustazah, Ibu banyak usaha belajar-belajar untuk didik anak-anak dengan agama.

Better late than never. Itulah yang aku lihat pada Ibu. Asal-asal tidak bertudung, Ibu terus berubah drastik. Ni semua asbab hidayat dari Allah SWT. Time tu kitorang kecik lagi. Ayah banyak pergi off-shore. Means, pergi pelantar minyak kerja kat sana. Jadi Ibu yang banyak di rumah dengan kami. Padanlah hak untuk anak-anak antaranya memilih bakal Ibu yang baik [Umar Al-Khattab RA].

Dulu lagi aku tak suka lawa-lawa macam gadis lain. Tak minat tengok TV. Tak suka dengar lagu-lagu. Semua ni aku syukur sangat kat Allah sebab skang tak payah susah-susah nak kekang diri.
Aku pakai tudung dulu bidang 45 segi tiga tapi tak suka selempang. Pin tiga, supaya tak nampak leher.

Dulu aku cita-cita jugak nak ke sekolah agama. Tapi tak berjaya. Jadi aku aim nak masuk Universiti agama. Tak kisah course ape pun. Tapi lama-lama aku minat ke arah kesihatan. Sepanjang tingkatan 4 dan 5 aku semakin minat pada agama dengan tulus hati. Alhamdulillah Allah jugak yang bukak hati.

Pasca SPM, PK HEM hantar kami ke satu konvensyen yang menyebabkan aku jumpa ramai sisters yang tudung labuh. Wah hati tenang bangat tengok. Aku ada cakap kat sorang kakak ni, aku teringin nak pakai tudung bulat labuh, tapi aku rasa aku jahat sangat inside out tak deserve with the attire.

Aku keluar dengan sahabat-sahabat cari sehelai tudung bidang 60. Bukan kategori tudung bulat tapi tibai test dulu slow-slow. Memang Ya Allah rasa akward yang amat bila pakai walaupun aku selempang. Aku pun pakai lah jarang-jarang sekali. Sebab still rasa pelik, tapi rasa selamat.

Aku rasa agak bertarung lah sebab aku tak biasa. Dan berada di environment yang tidak membantu.

This is somehow many years ago!

Alhamdulillah aku diterima masuk Universiti Islam. Kat sana ramai yang pakai tudung labuh dan tudung bidang 50 atau 60. Suasana macam taman syurga, walaupun ada jugak lah yang tak proper attire cover aurah.

Kat sana aku dapat bi'ah solehah untuk berubah tentang banyak perkara. Tapi tudung aku still macam tu lah. Campur-campur 45, 50 dan 60.

Tudung labuh bulat? Jauh sekali. Bertahun-tahun beginilah aku. Asal boleh, asal cover dada, tak jarang, asalkan tudung at least atas hujung bahu, aku layan semua. Bertahun-tahun.

Alkisah bepergian aku ke umrah atas jemputan Allah yang tak disangka Ramadhan lepas. Kat sana antara doa, aku mohon Allah:

- bukakan hati untuk mencintai jalan taqwa
- bukakan hati untuk mencintai jalan kebaikan
- bukakan hati untuk mencintai amalan yang mendekatkan diri padaNya

Aku pun hairan dengan doa aku ni. Tapi aku keep on praying and hoping. Doa doa doa aku nak jadi wanita solehah. Nak sangat. Tapi aku tak nampak jalan lagi.

Doa doa doa Allah temukan aku dengan somebody yang mampu merubah sedikit sebanyak diri aku, supaya aku menuju jalan taqwa. Memilih jalan taqwa tanpa peduli dah apa pandangan manusia.

Makna kata, kuat lah nak pertahankan pendirian. Tak segan kat manusia. Tak malu. Tak fikir nak nampak smart atau cantik. Rajin berteleku kat sejadah. Rajin bangun malam. Semua-semua lah.

Tu cerita doa, tarbiyah Allah kat sana pun banyak. Fuh! Lenkali citer kalau rajin.

Balik umrah, sampai habis Ramadhan. Aku ada masalah tak boleh tidur. Aku sempat kerja 5 hari sebelum raya. Haywire yang amat bila tak tidur malam dan siang puasa. Tapi yang penting best bila tak boleh tidur langsung malam secara direct. Especially 10 malam akhir Ramadhan. Banyak boleh buat. Antara kerja yang boleh dibuat is, stay tengok tarawikh dari Mekah. Sambil-sambil mengenang rindu yang masih baru. Ceh.

Betul, malam-malam di sana bersama Sudais yang biasanya sadis sayu time tarawikh. Nak-nak part ayat Quran yang memang touching. -_-"

Haih dah lari topik!

Oke! Al kisah dua hari sebelum raya aku ajak ofismate teman pergi beli kain tudung labuh. Pakcik kedai kain tu pun macam curious banyak beli macam2 kaler.. Aku beli warna-warna lembut. Balik rumah terus potong jahit. Rasa macam kartun pun ada yelah mana pernah nak potong jahit tudung labuh! Nak pakai lagilah, memang doa Allah bagi kekuatan. T_T

So rasmi pakai sejak time pergi akad nikah sahabat rapat, teman dunia akhirat insyaAllah. Hah part ni depa pun tatau. Memang tak bagitau lagi.

The feelings: Subhanallah so calming, at peace, soothing and harmonious! Totally wonderful.

The challenge: Yup there must be challenge. Especially in the crowd, in the office, in sophisticated places etc. I feels like an alien sometimes.

The reality: I still mix up with various bidang of tudung. Semua pakai. Selempang ke tak ke, semua ada.

Weh apsal kecek amerika pulak?

Nak dijadikan cerita lagi. Lepas-lepas tu Allah temukan aku dengan orang yang banyak jugak ubah pemikiran aku. Tentang attire muslimah, tentang jalan taqwa, tentang sunnah, tentang macam-macam.

Oh my! Moga rahmat Allah untuk dia. Jadi asbab hidayat untuk ummat. Minda aku pun dah asyik fikir, jalan taqwa jalan taqwa. Allahu. Aku sendiri rasa syadid nya diri aku yang baru nih.

Tapi begitulah contoh yang Rasulullah SAW, sahabat-sahabat tunjukkan. Islam tu memang mudah Bro, tapi bukan untuk dimudahkan. Nilaian Allah pada kita hanyalah taqwa. Nak tahu taqwa tu apa, dipersilakan tanya pada Tuan Haji Google. Oke?

Nak jadikan kisah, aku mula faham sangat yang wanita ni mudah sangat nak jadi sumber fitnah. Sebab tu Allah tak bagi tabrruj. Berlawa-lawaan, apatah lagi dengan niat untuk dilihat lelaki ajnabi.

Jadi tudung-tudung 50 tu aku hadkan dalam rumah. Tudung-tudung 60 yang aku selalu selempang, aku just jatuhkan ke bawah. Seriyes super selesa. Walaupun nampak ala selekeh tak kemas. Like I care? Tudung labuh tu, insyaAllah kena modify lagi supaya jadi better in covering the aurah. Honestly, I feel protected and secured.

Sejak sebelum October lepas, adalah tahun-tahun aku membina diri menanam sabar, tabah dan redha pada ujian kat aku. Pada kesakitan aku. Tahun-tahun tarbiyah akan tawakkal padaNya. Allah is too kind to me despite of the pain. I feel truly blessed.

Satu kelegaan yang besar bila aku dah lepas fasa bertarung emosi dengan kesakitan aku. Walaupun masih terikat dengan ubat-ubat.

Jadi after October adalah fasa aku membina diri pada benda lain pula. Aku syukur yang amat.

Honestly, bukan mudah nak kuatkan tekad pakai tudung labuh. Allah knows how hard it is, tapi Dia juga yang bagi mudah. But then ketenangan hati tu yang tak dapat dijual beli. Aku pun tak nak fikir apa dunia nak pandang, yang penting pandangan Allah.

Aku menulis kat sini bukan nak bagi nasihat. Aku cuma nak share bahawa aku bukan ustazah alim ulama'. Aku hanya daripada orang biasa-biasa yang usaha nak sampaikan kalimah Dia. Tu tanggungjawab tiap kita. Islah nafsak wad'u ghairak (merubah diri dan ajak orang lain pada kebaikan). Hatta asal kita daripada zero knowledge of Islam.

Asal aku daripada jahiliah. Merangkak jatuh bangun mencari jalan taqwa. Hatta dengan asbab manusia, still itu wasilah (cara) Allah nak turunkan hidayat. Kehidupan ni sementara sahaja. Dan ia proses mengutip ilmu. Semua ni untuk akhirat nun yang kekal. Keep on learning, hijrah pada kebaikan, ajak orang lain sama. Moga Allah berkati.

Dalam apa sahaja, back to Allah. Pegang kuat iman yakin pada Dia, beramal atas keyakinan tersebut. Pegang sunnah Nabi SAW. Moga kita jauh daripada azab. Ameen.


p/s: Aku still harap korang tegur-tegur lah aku. Dan nasihat pada kebaikan.

Wallahua'lam.

6 comments:

Anonymous one said...

Alhamdulilah :)

semoga ke arah baik dan lebih baik..
Amin..

Tak tau nak komen apa dah cuma doakan yang terbaik buat as.

AHP Pie@Mohamad bin Wahid said...

Allahu akbar!

anaknda as,
samalah seperti AO, cuma penghargaan atas segala perkongsian suci murni ini.

moga anak2 lelaki uncle akan bertemu wanita solehah seperti as, amin...
itulah yg uncle selalu pesan.

fikir, fikir dan fikir lagi muhasabah diri.
Ya Allah, berikan kami kekuatan dan istiqamah dalam mencari keredhaanMU.

anaknda as memang kauselor semulajadi yang hebat. uncle jadi terkulat2 tak mampu kata apa.

semua ini doa dan penghargaan, bukannya pujian.

Naj Mi said...

Tudung labuh macam mak2 kita pakai kan nampak sopan, tak payah yang berbelit2 tu sampai nak tercekik batang leher. Ada setengah tu siap penuh dengan batu2 sebeso penumbuk lagi kat kepala hehehe

Selamat

As said...

AO
As pun tatau dah nak cakap apa :)

***

Uncle
InsyaAllah. Uncle orang baik. Anak-anak lelaki uncle insyaAllah dapat wanita2 solehah jugak Amin.

Uncle, ni semua asbab hidayat je. Moga Allah redha.

***

NajMi

Sebenaqnya Najmi, lagi payah nak pakai hat berbelit tuh. Fuh!

abuyusof said...

entry yang baik.. teruskan dan istiqamah..

ukhti,mardhiah said...

bangga dgn akak
:)