10 July 2009

di kala kamu punyai pilihan

Bila kamu baca entry as banyak pasal kesihatan dan pesanan pesanan as. Itu semua bukan sebab as berada di bidang ini, ia lebih kepada nak bagitahu bahawa kamu punyai pilihan dalam kehidupan untuk dapat kesihatan yang baik.

Ramai di luar sana yang dalam kesakitan dan mereka tak punyai apa-apa pilihan untuk pulih atau kurangkan kesakitan. Sedangkan kamu punyai pilihan sama ada mahu biarkan diri kamu terdedah kepada penyakit atau berusaha mencegah.

Atau sekurang-kurangnya apabila kamu sakit-sakit biasa yang kamu boleh ubati, tapi kamu reluctant untuk ambil ubat. Boleh kot as katakan bahawa kamu tak bersyukur. Sebab kamu boleh ikhtiar untuk pulih, boleh ikhtiar untuk cegah. Tapi kamu pilih untuk sakit, atau sebabkan diri kamu dapat penyakit. Kamu rasa kamu golongan yang bersyukur tak kalau macam tu..?

Heh malam ini macam emosi sedikit. As sentiasa kesakitan dan as hanya punya pilihan untuk bertahan, dan terus bertahan. Langsung tak punya pilihan untuk mengurangkan kesakitan sekurang-kurangnya.

Jadi as mahu kamu sedar akan advantage yang kamu ada. Jadi pilihlah untuk hidup secara sihat. Kerana kamu punyai pilihan.

yes, kerana kamu punya pilihan.

Kalau demam, berusahalah untuk bagi kebah bukan setakat biar je.
Kalau merokok, berhentilah.
Kalau allergic, avoid benda2 yang kamu alahan.
Kalau batuk, jangan minum ais.

Ni antara benda2 yang kamu ada pilihan. Sedarlah. Kerana kamu ada pilihan. Jangan menyesal bila semua pilihan itu, hilang. Gone...

wallahu'alam

Yang tengah emo,
As bOb.

p/s: tengah-tengah emo tadi, tibe2 baca komen diya kat entry bawah ni. Hilang sekejap emo =p
Er link diya takyah letak pun sbb kat mana2 komen pada entry as kamu boleh cari link beliau ;)

5 comments:

CAHAYA said...

Orang selalu ingat apa yang jadi pada mereka itu takdir. Termasuklah penyakit. Seperti kata As, kita boleh usaha utk elak ini semua. Kita ada pilihan. Tinggal tepat atau tidak je la.

Jgn emo yer.

Abdullah Pantaier said...

tapi ada orang pilih untuk sakit, bertahan untuk kuatkan keupayaan tubuh badan menahan dan melawan penyakit tanpa bantuan ubat bagi menguatkan imunisasi.

ada orang pilih untuk bertahan sakit kerana sakit itu menghapuskan dosa dan mendekatkan kita kepada tuhan.

sabar lah yer. org kata setiap yang berlaku ada hikmahnya.

new reader.

Anonymous said...

Awak buat kita nangis baca entri ni

='(

As said...

CAHAYA
yes kamu conclude dengan mantap :)
sayang kamu hehe

***

DON
untuk komen perenggan pertama kamu, maybe kamu kena baca betul2 entry ni semula :) cuba tgk cth yang as bagi..

para dua, Tuhan suruh kita usaha kan, ikhtiar, bukan biarkan aje. Nonsense kalau bagi alasan macam tu, ni pendapat as berdasarkan agama. =)

btw thanks for ur advice, people whom read my blog would not say that word anymore, SABAR :) hehe coz they know very well why. And i accept that with a big heart from u, my new reader. Thanks~

***

Diya K.
Thanks sebab memahami entry nih. Heh. Oit janganla sama2 emo dnegan as. haha. As bukan emo senanya, more to sedih..thats all :)

Anonymous said...

a good reminder for someone who doesn't or rather hate to take her meds...
thanx! =)