10 September 2011

Warkah buat cha. Dari Haramain.

Menemui sahabatku Cha yang dikasihi sentiasa
walau dekat atau jauh

Cha,
Rupanya Khamis dan Jumaat adalah hari cuti buat rakyat Sau'di. Sangat ramai orang tawaf di al Haram. Tawaf wida' yang As mulakan pada jam 8 pagi masih belum berakhir walau sudah 45 minit berlalu. Itu dikira sangat lama kan Cha? Apatah lagi waktu Cha pergi, ia bukan dalam Ramadhan. Ramadhan, al Haram padat dengan ummat Islam.

Masih berbaki dua pusingan. Kudrat makin lemah dan kesakitan makin bertambah. Ditambah asakan ramai. Mohon kekuatan daripada Rabbi. As cuba keluar daripada kepadatan. Cuba keluar ke paling luar. MasyaAllah Cha, hampir tiada lantai yang kosong. Penuh dan padat. As cuba berlari di sepanjang dua pusingan terakhir. Sambil hati mohon hanya dua yang satu.

Cha,
Ape perasaan Cha selepas tawa wida' dulu? Bila As keluar daripada al Haram dan berjalan jauh. As toleh ke belakang perlahan. Inikah dia gerangan yang bakal dirindui? Masalahnya hati da sedia berat time tuh. Kenapa Cha? Cha pernah rasa, mungkin sama tapi tak serupa rasanya kan?

Cha,
mungkin orang akan berkirim doa tentang jodoh untuk di bawa ke Jabal el Rahmah. Tapi as kagum bila Cha kirim doa tentang ukhuwwah kita ber-4. As sendiri hanya pandang dari jauh langkah2 yang menapak naik ke atas. As duduk diam-diam kat bawah.

Ada atuk sorang ni tegur time tu, doa lah untuk jodoh sebab As muda lagi. As cakap takpe atuk, As da bawak doa yang lebih best. Maybe. Yes, ukhuwwah kita. Even as fikir semula, doa kat sini betul-betul makbul time wuquf je rasanya. Tapi takpe yang penting doa je.

Cha,
perjalanan ke Madinah ambil masa 6 jam dengan bas. As memang tak boleh lelap. Tengok luar tingkap. As cuma nampak batu dan padang pasir. Sangat terik. Cuaca masa tu dalam 44 darjah celcius. Bergilir-gilir antara batu dan pasir.

Macam tu rupanya Cha. Macam mana zaman Nabi dulu ye Cha. Naik unta je 8 hari. Tengah panas. Diorang kuat ye Cha. Kita je lemah. Terutama bab emosi. Management belum mantap.

Cha,
As sampai di al Haram ke dua. Masjidil Nabawi. Pertama yang As ingat, is you. Kenapa? Sebab as teringat apa yang Cha kongsi antara kita berdua tentang Masjidil Nabawi, tentang Rasulullah s.a.w. Cintakah kita pada baginda Cha?

Tak kira walau di mana, jom sama-sama kita usaha mengamalkan sunnah baginda. Moga Allah letakkan kecintaan di hati kita pada perkara2 yang disukaiNya. Muslimah solehah, Cha. Idaman hati kita di akhir zaman. Moga Allah pandukan jalan. As banyak lagha Cha. As banyak sangat kena belajar lagi, dan kena belajar semula. Cha tolong tegur2 As ye, boleh?

Cha,
bila hati dan perasaan bermasalah, satu je sentiasa menjadi kerinduan. Untuk berada di sana. Haramain. As pasti Cha kat sana pun tak sempat nak masuk otak pasal hal dunia sepenuhnya. Tujuan dalam kepala untuk beribadat semata. Jiwa tenang. Urusan dunia masuk kepala yang penting je. Apatah lagi perkara remeh-temeh. Jauh sekali hal-hal hati dan perasaan.

As suka diri As yang begitu, even sakit pun as letak tepi. Kat sana pun as selalu jalan malam sorang-sorang. Kadang sekadar nak tenangkan jiwa. Kadang tah tak tahu kenapa. Seronok jugak tengok manusia berlumba beribadat. Berlumba mencari tempat.

Cha,
As sebenarnya ingatkan as takkan ada rasa sedih pasal perkara ni. Hati ni takkan rasa dicarik walau sedikit. Rupanya as kalah Cha. Mata bertakung jugak airmata. Mesti Cha tertanya pasal apa. As pun tak mampu nak cerita Cha. Tapi As mampu deviate kan jiwa dengan tulis warkah buat Cha. Tentang memori al Haram. As pasti Cha pun ada kerinduan. Teringin untuk menjadi tamunya Rasulullah kembali.

InshaAllah Cha, ada kesempatan, ada rezeki, ada jemputan Ilahi, Dia akan bantu kita menebus semula perkara-perkara yang kita rasa belum cukup baik terlaksana di sana. Moga Allah bantu kita.

Cha,
sampai sini dulu As tulis. Ada masa As tulis lagi. Tak sangka kesedihan hati membawa pada penghataran warkah buat seorang sahabat, Karimah Fakhriah my dear Cha Cha.

May Allah bless.

4 comments:

aku HIV positif said...

begitulah indahnya persahabatan yg disandarkan kpd Allah.
alangkah bahagianya sesiapa yg memperolehi nikmat persahabatan seperti saiyyidina abu bakar r.a dgn rasulullah...

p/s- semoga as dan cha sentiasa dlm redha dan rahmatNya

Darus Interferon said...

salam abang (pengomen di atas) dan As,

apa khabar dua2. semoga beroleh keberkatan

aku HIV positif said...

Darus Interferon,

waalaikumussalam,
jazakallah khier...
semoga anda begitu juga :)

Nur Zafran Hakimi said...

moga semua baik2 saja.

-hidup adalah medan perjuangan-