6 September 2011

May Allah bless

Saya bersiap adjust pakaian check aurat selepas berwudhu'. Sahabat saya sudah selesai menghampar sejadah. Tiba-tiba terdengar, iqamat disebut siap2.


Saya senyum, menghampiri sahabat. Sudah terlalu faham taktik dia untuk menjadikan saya sebagai imam. Bersiap dan iqamat segera sebelum saya bersedia.

nota: iqamah disyaratkan tidak diselangi dengan diam yang terlalu lama di antaranya dengan takbiratul ihram kecuali sekadar imam menyuruh agar membetulkan saf. Iqamah hendaklah dilakukan dengan cepat kerana ia disyari‘atkan bagi memberitahu mereka yang telah hadir untuk mengerjakan solat.

-----------------------------------------------------------------------

"As, ubat dah makan?"

"As, ni ubat awak kita dah bawak."

"As, ubat awak nak habis da kan. Nak pergi ambil bila?"

"As, meh kita bawak barang awak."

"As, boleh drive tak sakit macam ni?"

"As, sakit sangat? Nak kita tolong?"

"As...kesiannya tengok awak...kita tatau nak tolong macam mana."

"As..meh nak tolong iron baju awak."

Dia sahabat yang banyak bertanya soalan di atas. "Awak" dan "kita", itulah cara dia. Dia sahabat yang mempunyai sahabat pesakit kronik. Menjaga mengalahkan nurse dan doktor. Bertahun menjaga ubatan, kesihatan dan diri saya. Bilik hostel bersebelahan, duduk bersebelahan di dalam kelas selama 4 tahun, sentiasa bersama hampir ke mana sahaja.

Yang sangat memahami sakit saya. Yang sangat tahu setiap butir bicara doktor-doktor saya. Yang sangat bersabar menjaga saya yang kesakitan dan sangat bersabar menjadi sahabat saya.

Yup, terlalu rapat.

----------------------------------------------------------------

Saya rindu sharing session tepi pantai waktu malam. Saya rindu perkara luarbiasa yang kita semua buat musim exam. Saya rindu pelukan kasih kamu tatkala saya menangis kesakitan. Saya rindukan peneman waktu tidur malam saya. Saya rindu tepukan kasih mendodoi tidur. Yup, sahabat kamu yang sangat sukar untuk lena. Lenyap dalam mimpi gelap dengan sentuhan lembut penuh kasih.

Kasih-sayang, keluhuran budi, perhatian dan empati. Saya mohon Allah jadikan saham akhirat buat kamu. Antara sahabat saya yang terbaik budi dan akhlaknya. You rock my dear~

Thanks for being there. Thanks for showing me what true friends are like. For your love and this friendship. For everything else, the memories..the time we spend together..
Terima kasih tak terhingga. Tatau nak cakap macam mana. Wa sila tanya hati ni ye..

----------------------------------------------------------------


Wa, melepaskan kamu pergi. Dijaga dengan baik oleh seorang sahabat. Hakikat merasa jarak yang jauh, juga permulaan baru dalam kehidupan seorang BFF. Oh term BFF itu ibu mertua kamu ajarkan pada saya. Ingat lagi? ;)

Bertahun bersama, kita da graduated. Setiap kita mulakan kehidupan baru dan berbeza. Terutama Wa, dengan transition yang besar. Heh. Kami sedih, kami sayu. Tapi kami berkongsi gembira. Kami pasti kamu akan dijaga dengan baik. As meletak jawatan sebagai fotografer rasmi Wa, dan penjaga Wa. 'Penjaga' pada bab-bab special :)

Moga ada berkat dari awalnya.

The best I could say.

بَارَكَ اللهُ لَكَ وَبَارَكَ عَلَيْكَ وَجَمَعَ بَيْنَكُمَا فِي خَيْرٍ

“Semoga Allah memberikan keberkahan kepadamu, memberikan keberkahan atasmu, dan menyatukan kamu berdua di dalam kebaikan.”

Ameen.

--------------------------------------------------------------

Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud:
“Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai.” (Hadis Riwayat Ahmad)

Selamat bergelar Puan. Selamat menjadi isteri solehah. Kamu sudah selangkah ke jannatul firdaus tertinggi inshaAllah. Ameen.

Kami, pemerhati jauh. Mohon bahagia, berkat dan redha Allah. Dalam sukar, pahit atau manis kehidupan baru kamu.

Cha, Kiniey..Susah nak cari gambar ber-3 :)


Cha, Kiniey dan Wa. Mereka, antara sebab saya kekal tabah bersama chronic pain. Mereka, adalah senyuman dan kekuatan saya! Moga keimanan yang menyatukan. Wa, still remember the night we renew the friendship?

Yes, please remember we always love you.

2 comments:

arcane said...

i'm touched reading this, n i'm sure najwa would feel the same too.

tahniah najwa dan nabil :)

aku HIV positif said...

termenung dan tersentuh lagi.
hanya doa yg dpt dihulur sbg usaha dan tanda sentiasa menghargai segala nilai positif yg dikongsikan.

kpd sahabat as:
“Semoga Allah memberikan keberkahan kepadamu, memberikan keberkahan atasmu, dan menyatukan kamu berdua di dalam kebaikan.” ameen...

p/s jubah (jubah ke?) yg as pakai tu sama dgn jubah isteri saya yg saya belikan di mekah dulu, hehehe...