7 May 2015

Dua minggu pertama Khayraa MR

Dua minggu pertama Khayraa. 

Gambar ni antara program rangsangan untuk otak, peringkat bayi baru lahir lebih kurang bawah 2.5 bulan. Untuk bantu bayi yang serba lemah supaya mudah dan cepat berkembang. 



Pattern cards tu untuk penglihatan. Dalam mata yang kabur, bayi hanya nampak dan tertarik dengan kontras hitam putih. 

Track tu untuk galakkan pergerakan kaki dan tangan dalam keadaan meniarap, untuk pernafasan serta banyak lagi manfaat. Biasanya bayi akan menolak kaki dan menggapai tangan ke depan sedikit sedikit.

Amazingly memang sewaktu lahir Khayraa sudah berjaya bergerak sendiri dari perut ibu naik mencari susu di dada ibu, sendiri tanpa bantuan. Beserta eye contact dan senyuman. Tak lupa juga ada sesi tidur sementara nak sampai tu hehe.

Dalam tempoh 2 minggu ini dia juga berjaya bergerak jarak dekat apabila dibiarkan di atas track, malah berjaya berpusing sendiri badan ke kiri dan ke kanan pada hari ke 15 (sebenarnya berguling boleh jadi anti development). Masya Allah potensi anak kecil itu ada sebenarnya walaupun dia brain injured baby.

Selain tu boleh main tutup buka lampu untuk rangsangan mata, gosok gosok badan guna berus, gerakkan ibu jari kita di tapak kaki bayi dari tumit ke jari (barbinski reflex), banyak bercakap, buat balancing hayunan dan sebagainya.

Budak kecil suka explore sekeliling kan. Sama lah dengan bayi baru lahir. Dia sangat nak tahu tentang dunia baru ni. Rangsangan yang kita bagi secara sengaja ni akan bantu dia untuk lebih cepat melihat (sebab bayi seolahnya rabun - mata dia belum dapat focus, semuanya kabur), lebih cepat mendengar dengan baik dan lebih cepat dapat merasa dengan baik (sentuhan).

Sayang jika dalam kondisi otak paling dramatik berkembang ni bayi masih terperangkap lama-lama dalam dunia penglihatan kabur kabur (hampir buta sebenarnya), tak berapa boleh mendengar dan deria sentuhan masih kebas kebas.

Peringkat awal ni bahagian otak yang sedang berkembang laluan rangsangan dia, adalah kawasan brain stem dan spinal cord.

Otak manusia berkembang pesat dan penuh dalam 6 tahun pertama, tapi perkembangan paling dramatik berlaku ketika setahun pertama kehidupan.

Perkembangan ini boleh dihentikan, diperlahankan dan paling penting boleh dipercepatkan!

Untuk percepatkan proses ini, kita perlu rangsang deria sentuhan, penglihatan, pendengaran dan saraf motor (pergerakan, bahasa dan daya tangan/manipulasi) sejak lahir lagi. Apatah lagi jika bayi itu mengalami kecederaan otak (brain injured children), sebab jika dirangsang mereka mampu jadi sama seperti anak anak normal.

Buat setakat boleh dan mampu. Yosh!

Sumber:
- NURY Institute, Bukit Antarabangsa.
- The Institute for the Achievement of Human Potential, USA

No comments: