30 March 2015

Gadget anak yang tidak diperlukan

Dalam gambar ni antara alat yang tak digalakkan untuk guna sebab menghalang perkembangan gerak geri anak.



Contohnya play gym. Ia tak encourage anak untuk meniarap, menghalang rangsangan motor sekaligus menghalang perkembangan minda. 

Mata anak bila memandang permainan tergantung tu akan lebih promote kepada fokus jarak jauh. Apa yang penting pada usia muda ni fokus pada jarak dekat. Permainan yang tergantung yang banyak jenis, warna, corak tu juga create chaos pada si kecil. Dia perlukan medium yang jelas, satu pada satu masa.

Baby cot beserta bantal bantal juga tidak perlu melainkan kegunaan waktu tidur malam. Play area juga sama. Baby walker apatah lagi yang telah ada banyak issues. Baby seat support juga.
*malah step duduk adalah tidak penting setelah kajian perkembangan otak anak dilakukan.

Apa apa alat yang menghalang pergerakan bebas anak dan menjauhkan anak daripada ibu ayah mestilah dielakkan. Jika rasa nak guna jugak, guna secara berhemah. Apabila ada keperluan mendesak.

Waktu lain, being on the floor is the way of life. Untuk merangsang pergerakan (mobility competence). Kecerdasan minda berkait rapat dengan pergerakan fizikal dan penjagaan makan. Jadi biarkan anak bebas bergerak dan eksplorasi. Ada sebabnya mengapa banyak manfaat menjulur dan merangkak satu rumah selain untuk otak, ia juga untuk immunity.

NURY pesan kalau dapat hadiah baby walker; jangan buang. Tapi TANAM terus. Kalau buang nanti ada orang lain ambil 

No comments: