24 November 2011

Bicara biar bermakna

"As, teman pergi cafe beli breakfast boleh?"

"Orait boleh, jom."

Hari-hari bawak je bekalan breakfast pi kerja. Almaklum sekarang ni ofis 12 minit je dari rumah if drive 120km/h. Ada house manager yang expert pulak jaga dengan kasih sayang sepenuhnya. Bahagia.

Sambil jalan dia tanya-tanya. As share satu cerita daripada hadis Qudsi. Btw ulama' hadis cakap hadis Qudsi ni ialah perkataan Nabi SAW yang disebut dengan mengatakan Allah bertitah, disandarkan perkataan itu kepada Allah dan diriwayatkan daripadaNya. Faham dak?

Dulu kala awal-awal penciptaan bumi, dia asyik bergoyang bergoncang. Malaikat pun risau. So diorang pun pi tanya kat Allah.

"Wahai Rab Yang Maha Mengetahui, mengapa bumi ini bergoyang?"

"Kerana belum dipaku." JawabNya.

Pendek cerita Allah cakap nanti Dia akan paku bumi dengan gunung-ganang. Maka amanlah bumi daripada goncangan sejak itu. Bila dah siap gunung-ganang sebagai paku, malaikat pun tanya kat Allah,

"Adakah yang lebih kuat daripada paku?"

"Ada!" Jawab Allah. "Iaitu api, yang dapat mencairkan besi."

"Adakah yang lebih kuat daripada besi?" Malaikat tanya lagi.

"Ada, yakni air yang memadamkan api."

"So Allah, ada lagikah yang lebih kuat daripada air?"

"Yup, yakni angin yang dapat meniup air ke mana sahaja."

"Tapi Ya Rab, ada lagi ke yang lebih kuat daripada semua ni?"

"Ada! Nafas hambaKu yang berdoa kepadaKu. Kerana sesungguhnya dua itu mampu mengubah takdirKu." Demikian Allah SWT menjelaskan. :)

Hah dapat tak the idea? Time ter-lalu-kan diri dekat kaunter receptionist, depa tegur sembang apa. Ulang cerita semula pasal hadis Qudsi ni. Walaupun As bukan sekolah agama, bukan expert hatta bukan ustazah, namun tetap menjadi kewajipan untuk menyampaikan. As try merapu bernas based on apa pernah baca dan dengar sebelum ni. Allah nak bagi peringatan kat diri lah tuh. Telinga ni yang paling dekat dengan mulut yang bicara.

Pendek cerita takdir Allah tu di hujung usaha. Antara usahanya of course du'a sungguh-sungguh pada Allah! Du'a senjata mukmin paling the boom semua orang tau. Tapi tak semua orang beramal. Bila berdu'a kena banyak-banyak kali tak putus dan bersungguh-sungguh mintak. Yelah, if kita mintak dengan orang, nampak muka bersungguh baru orang lembut hati nak bagi. If main buat muka nak tak nak, orang pun akan tanya balik, kau ni nak ke tak nak?

Nak best lagi bangun malam tahajud bercinta dengan Allah. Mohonlah du'a di saat Allah turun untuk mengabulkan. Bangun tahajud lebih disukai Allah banding solat di Masjidil Haram dan Masjid Nabi. So takyah susah-susah tunggu time dijemput buat umrah. Anytime, tiap malam boleh bodek Allah dengan tahajud.

Nape, syadid sangat pulak ke? Takdelah bro, ni semua yang Rasulullah SAW ajar dan ajak kita lakukan. Sepatutnya if tak buat tu yang macam ganjil sket. Ye dak?

Kena faham tanggungjawab menyampaikan tu milik semua muslim. Terus laju beri peringatan tentang kebesaran Allah walaupun kurang ilmu di dada macam sahabat-sahabat nabi di awal mereka memeluk Islam. Tatau apa jadi kat ummat if Nabi SAW dan sahabah tunggu sampai dah terer baru nak ajak pada Islam. Kita ni entah sempat ke tak masalahnya nak tunggu terer, tah mata ditutup tak bukak-bukak dah jap lagi. Usaha pun tatau kat mana. -_-

Para anbia', para sahabat, para tabi'in dan para ulama' tidak pernah mensiakan bekalan du'a. Sehingga segala sesuatu seolahnya cukup sempurna walau sangat perit daripada mata dunia. Sematlah yakin. Teringat IIUM song kat foundation centre dulu. Antara yang banyak mengubah jiwa.

"Let us come along and get together.
Affirm our faith in God and the Messenger.
Light the flame of love in him, warm and brighter.
Hold the rope, and trust in him forever."

Wallahua'lam.

13 comments:

Anonymous one said...

AS! selamat pagi hehe.. good.. artikel.. sama mcm AHP ckp dekat saya, yang kalau nak tolong nak tunggu sempurna.. tak akan sempurna sebab kita ni manusia.. hehe..

ok jom sarapan..

AHP Pie@Mohamad bin Wahid said...

As,
tahniah!
perkongsian yang sgt2 cantik.
tak terkata.
tolong pastikan tiap kali buat entry baru, taip link di blog kita juga seperti ini. dengan harapan lebih ramai yang baca.
saling berkongsi utk menasihati diri sendiri dan sebagai bekalan ke akhirat nanti, insya-Allah.

moga sabar dan tabah selalu.

Anonymous said...

doa adalah senjata ummat :) wah wah.. skang nak kne rajin bgn tgh2 mlm nak dating ngan Allah .. hehehe. bleh mintak macam2 ^.^

-Insan

As said...

Anonymous One AO
Hai AO assalamualaikum selamat pagi! Wah rindu. :)
Oh sebab tu kami sekepala agaknya.
As sarapan awal-awal pagi lagi, sebelum subuh. Lapaq. ^__^

Uncle!
Sebenarnya dulu-dulu rajin lah tulis macam ni.
Cuma rasa cam kasaq sket anak gadis tulis lagu neh.
Tapi takpa kot andai ini yang lebih baik. :)

INSAN
Jom dating dengan Dia! Doa tu hadiah dari Allah untuk kita mohon dan untuk Dia kabulkan. Tak di dunia, sebagai simpanan amalan spare di akhirat insyaAllah. :)

sinzzfaiza ismail said...

Faiza suka post2 As :)

AHP Pie@Mohamad bin Wahid said...

As,
rasanya tak kasar as,
terpulang kpd individu,
cuma kita cuba lari drpd kebiasaan.
mendekati pelbagai jenis audien.
pendekatan yg santai utk sesuatu yg berat biasanya dapat membantu.
terlalu akademik menyebabkan ramai yang akan lari.
sebab tu ramai yang suka beli buku dan majalah yang ntahape2 tu.
sbb lumrah manusia tak mahu berfikir.
WA

As said...

Uncle!

Okelah, you got my vote. :)

emran said...

:)

thanks for sharing..

Anonymous said...

semoga Allah redha...

As said...

Sinzzfaiza
Sorry to hear about your loss.
Allahumma fighlahu warhamhu wa'afihi wa'fu anhu.

Manjuniyy A.
InsyaAllah ameen.

~PENCHENTA~ said...

Suka post ni. :'D

Nur said...

Salams,

You did write this:

Bangun tahajud lebih disukai Allah banding solat di Masjidil Haram dan Masjid Nabi.

Benar kah? Ada dalil kah?

As said...

Nur

Waalaikumussalam.

Oh yeah, relax. :)

The hadith goes:

Dari Anas r.a. dari Nabi saw sabda: "Solat di masjidku ini sama nilainya dengan sepuluh ribu solat, solat di masjidil haram sama dengan seratus ribu solat, solat di medan jihad sama dengan dua juta solat. Tapi yang lebih banyak dari kesemuanya itu adalah dua rakaat yang dikerjakan oleh seseorang hamba di tengah malam."

HR Abu Syaikh dan Ibnu Hibban.

Yang masyur, solat di Masjidil Nabawi pahala dia seperti solat 1000 kali, tapi yang 10 ribu ni pun diterima. Jadi depa kira pahala solat di Masjid Nabi minimum 1000, maksimum 10000.

Wallahua'lam.