25 March 2015

Kaitan rangsangan fizikal kepada otak.

Rangsangan fizikal sangat terkait kepada perkembangan bahagian struktur otak seperti midbrain, hindbrain (pons, cerebellum, medula) dan sumbangannya terhadap emosi. Boleh rujuk gambar. 



Emosi kita orang yang besar ni pun sama, begitu juga anak anak.

Struktur midbrain & hindbrain berhubung dengan cortex, antaranya berkait dengan:
- emosi,
- memori dan
- immuniti

Antara sebab anak kuat tantrum, kuat merajuk, kuat marah, kuat menangis; berkait dengan perkembangan bahagian otak yang ini.

Antara perkembangan fizikal yang berkait dengan isu di atas adalah menjulur dan merangkak.

Jika anak atau kita sendiri waktu dulu skip salah satu seperti merangkak kesannya, mungkin menggangu emosi dalam sedar atau tidak.
Walaupun anak dah usia 4-5 tahun, kita boleh ajak patah balik merangkak dan menjulur dengan cara, main dengan anak anak di lantai contohnya.

Selain tu, CARA atau corak kita merangkak dan menjulur tu beri kesan besar juga kepada emosi.

Untuk merangkak menjulur ni ada 3 jenis pergerakan yang sepatutnya berlaku:
1) Homologous (melibatkan otak bahagian bawah dan atas, style ulat bulu)
2) Homolateral (Bergerak ke depan dengan kaki kiri, tangan kiri serentak and vice versa - style beruang)
3) Cross pattern (kaki kiri, tangan kanan yang serentak bila gerak ke depan and vice versa - style kucing atau harimau)

Mana yang OK?
•Step 1 terus ke step 3 - OK
•Step 1 --> step 2 --> step 3 - OK
•Step 1 & step 2 - stop = TAK OK

Step 3 WAJIB berjaya sampai jadi spontan.

Waktu kursus kami semua kena demo merangkak menjulur di gym, nak usha cara kami semua. Adakah beruang atau harimau. Sepatutnya dapat pergerakan cross pattern yang spontan dibawa oleh badan dan otak.

Ingatkan senang aja. Tapi ramai juga tak boleh buat cross pattern. Maybe that explains kenapa kita even as adult pun cepat moody, mudah stress, mudah marah ðŸ˜‚😂😂😂 belum plus corak pemakanan yang buat emosi tidak stabil.
Anak anak pula mudah tantrum, sensitif, mudah menangis, merajuk etc.

Untuk anak yang skip step merangkak atau menjulur, boleh semula ajak beraktiviti di lantai untuk menjulur dan merangkak (contohnya main kejar harimau).

Untuk baiki emosi anak termasuk kita yang dewasa ni boleh ulang balik menjulur merangkak bersama anak.

Buat latihan untuk baiki dan bangunkan semula; supaya dapat bentuk cross pattern secara spontan.

Selain tu kena tengok juga faktor persekitaran lain yang mempengaruhi keadaan ini. Buat sinergi insya Allah. Semoga Allah permudahkan urusan semuanya.