24 March 2015

Anak normal versus anak brain-injured.

Jika kita punyai anak istimewa, teruskan semangat.
Anak normal dan anak brain-injured mempunyai potensi yang sama. Asalkan kita sediakan rangsangan dan peluang buat dia.

Salah satu institusi yang dirujuk adalah NURY di Bukit Antarabangsa untuk assessment dan way forward.

NURY tak bererapa berminat untuk classify anak kita cedera versi mana, autistik ke cerebral palsy ke etc. Tapi NURY lebih berminat pada potensi pembangunan otaknya.

Institut di bawah Glenn Doman di USA buat kajian selama lebih 50 tahun dan telah membina profil spesifik pembangunan otak serta fizikal untuk menilai kemampuan anak, seterusnya cara untuk merangsang perkembangan.




Jika di Malaysia ni kita ada growth chart tu kan, dalam buku rekod kesihatan anak. This profile is very much complete compared to the growth chart sebab merangkum semua aspek. Menggunakan profil ni lah anak kita akan dinilai dan tengok apa yang perlu dibuat.

Bagi NURY, anak brain-injured boleh ke depan sama level atau boleh lebih lagi daripada anak normal. Dan ia terbukti di institut kelolaan Glenn Doman sendiri. Provided with stimulation and opportunity.

NURY percaya hanya ibu ayah dapat menyembuhkan dan meningkatkan potensi anak dengan bantuan dari Allah. Therapist hanya tunjuk cara tapi ibu ayah lah komponen utama. Ibu dan ayah. Tak mampu seorang ibu nak buat seorang.

Kuncinya adalah memberi rangsangan untuk otak bayi sejak dia lahir lagi. Kalau rasa dah terlambat, jangan putus asa. Yang penting rangsangan. Better late than never. Kita sendiri sebagai ibu ayah kena ada keyakinan tinggi, walau apa pun kata kata pakar tentang masa depan anak. Ini yang NURY tekankan. Ada kes stroke dewasa yang berjaya pulih. Walaupun orang dewasa. Brain grows by use.

Asalnya dulu pun Glenn Doman dan team working closely with neurologists dan they make up their own institute.

--

“Every child born has, at the moment of birth, a greater potential intelligence than Leonardo da Vinci ever used.” – Glenn Doman

“Parents are the best teachers their child will ever have. They can provide a home that is rich in stimulation and opportunity to use new abilities as they develop. The most important ingredients are mother and father themselves.”
- Janet Doman (anak kepada Glenn Doman)

“The first year of life is a critical time. This is the time when the brain is growing explosively. The brain literally grows by use – and if we use it, we’re going to grow it. And if you don’t use it, especially in the first 12 months, then you literally will lose brain cells.” – Janet Doman

2 comments:

ayk said...

terima kasih kongsi, jemput baca hukum ziarah kubur pada hari raya , cara edit video

medel said...

Nice sharing. Ibu mengandung perlu berhati-hati dan ikut amalan makanan orang berpantang. Selepas bersalin pula perlu bersiap sedia dengan demam kuning bayi