15 January 2012

Kongsi Ilmu.

Bila jiwa berserlirat, Zahra rindu kesibukan beribadah di Baitullah dan Masjid Nabi. Hanya ibadah padaNya semata, tiada langsung perkara dunia perlu difikirkan. Jiwa aman seamannya, tenteram tenang.

Kembali ke alam nyata, tentang hakikat kejadian manusia. Dicipta juga dengan menggalas tanggungjawab sebagai khalifahNya di muka bumi, maka langkah kaki perlu diteruskan. Dunia bukan tempat istirehat, bukan tempat bersenang lenang.

Bro, lu orang semua sure punya asyik fikir nak senang je. Nak mudah semua. Nak best je ikut sesedap rasa. Fuh. Allah tak janji kesenangan dunia, Bro. Allah janji syurga kat sana, nun di tempat yang kekal abadi.

Antara sumbangan Zahra sebagai warga atas dunia ni, adalah berkongsi ilmu untuk anak-anak generasi Islam. Zahra ambil salah satu talk daripada Dr Bilal Philips sebagai sumber inspirasi.

Betapa Zahra rasa hati dia attach pada suasana Twins of Faith conference. Hati berbunga bahagia jika dia ingat semula. Antara hat Dr Bilal duk cerita adalah tentang education. Paling penting knowledge must taqwa based.

Hangpa ingat dak zaman para Muslim Scholars dulu kala, waktu kegenilangan Islam. Kenapa depa semua hebat ngat aih. Sebab depa dalam hati buat semua benda asas dia iman dan taqwa. Sebab tu superb sampai boleh pakar pelbagai bidang dalam satu masa. Bukan sebab duit, bukan sebab nama segala. Kerana Allah, semata.

La ni mana agaknya kita nak cari hat lagu nih? Termenung Zahra fikir.

Berkongsi ilmu dengan anak-anak sepatutnya jadi sebagai satu ibadah, dan peng-amal-an ilmu tu juga sepatutnya sebagai ibadah pada Ilahi Rabbi. Dr. Bilal Philips pesan sepatutnya kita hat ada ilmu hatta sikit ni, volunteer diri kita untuk berkongsi. It is our duty to convey our knowledge to others.

Dan wajiblah priority nya pada knowledge of the Deen. Islam mesti yang pertama sebagai cara hidup. Dan sepatutnya merangkumi segala-gala hat atas dunia neh.

KORBAN

Zahra mengajar sambil menitik airmata kesakitan dalam kelas. Suara masih kuat sambil memegang kuat kesakitan menggila di dalam perut. Zahra senyum dan bersuara lantang hatta airmata bergenang dalam mata. Dia kira saki baki usia di atas muka bumi dengan sakit kronik yang dia hidapi, dapat digunakan sebaiknya untuk berkorban buat anak-anak bangsa, anak-anak Muslim.

Zahra kira ini pengorbanan dia atas diri, harta dan masa di jalanNya. Dalam usaha membentuk generasi Rabbani harapan agama akan datang. Ini yang dia mampu setakat ini. Setakat berperang dengan sakit kronik yang dia hidapi. Dia boleh memilih untuk tinggal di rumah berehat menjalani hari-hari akhir di muka bumi. Tapi biarlah rasanya jasad dan minda yang ada digunakan untuk jalanNya.

ILMU

Syeikh Alaa El-Sayed pernah pesan pada Zahra, segala perkara atas dunia ni dikira ilmu, baik ilmu agama atau ilmu Sains Matematik segala. Syeikh Alaa Elsayed pesan, we need both sister to succeed here and hereafter.

Man aradad-dunya, faalaihi bil 'ilm. waman aradal-akhirah, faalaihi bil 'ilm. Waman aradahuma faalaihi bil 'ilm. Nak dunia perlu ilmu, nak akhirat perlu ilmu, nak dua-dua pun perlu ilmu. Zahra ingat pesanan ni. InsyaAllah.
Doakan Allah kuatkan langkah kaki Zahra meneruskan baki usia..


Andai Esok bukan milikku lagi..



7 comments:

AHP Pie@Mohamad bin Wahid said...

zahra, zahra, zahra...
xmampu komen! :~(

Afida Anuar said...

Zahra.......

:(

~PENCHENTA~ said...

:'(

Semoga setiap ujian dan nikmat mendekatkan kita padaNya.

Tya pun takut. Takut lalai dek nikmat, dan ujian dalam bentuk kesenangan. Ya Allah. :'(

Anonymous said...

sebuah puisi buat zahra

tidak akan mengubat jasad

tidak boleh dijadikan pedoman

tidak akan hidup seribu tahun

tidak lebih menjadi mulia

tidak mulia kerana manusia


tenanglah wahai zahra

kerana kemuliaan hanya dari Allah


ay
ktn
160112

Anonymous said...

:) zahra dah pergi jumpa doktor?

Insyallah! anak-anak muslim didikan zahra adalah aset yang bernilai

fuad ansari said...

Paling penting knowledge must taqwa based. <--suka kata2 ni..

betul jugak tu..

sy lihat ilmu yg tidak disandarkan dengan iman dan taqwa, lebih mendatangkan sifat bangga diri dan lupa diri ketika sepatutnya ilmu itu mendatangkan sifat tawadduk dan menghampirkan diri kepada Allah..

Mindaberbisa said...

Amanah ALLAH kepada kita semua.